Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LeeBlokker
Tjena,
Felet började komma för ungefär en månad sedan, då bilen började hacka och dö under körning, för att sedan starta igen och gå hur bra som hellst (ett litet tag).
När jag sedan skulle starta bilen i söndags, så starta den, men dog efter ungefär 2 sec, och så har den hållt på sedan dess.
Så igår beställde jag en ny impulsgivare, som det tydligen kan vara, och fick hem den idag.
Så skulle den ju bytas också men kan verkligen inte hitta vart den sitter.
Plockade ur någon givare snett nedanför luftburken mellan motor och växellåda, som jag läste någonstans att det skulle vara.
Men nu när jag börjar kolla på den lite bättre så ser jag att skruven inte kommer passa, då det är för långt avstånd mellan skruvhålen på givarna.
Sett att många andra har haft samma fel, men ingenstans står det hur dom löste det.
jag vet inte om allt detta hänger samman då bilen har gått sönder mer och mer sedan jag köpte den i december :P
Så har jag köpt fel givare eller har jag tagit ur fel istället ?

Så någon som kan förklara vart den sitter ? Bilen är en v70 2.4t -00.
Tack på förhand!
luftmassemätaren?
Nej, tog ur en liten givare som sitter långt ner under kablar och sladdar och allt möjligt!
2 stift i kontakte och en magnet som ska in (där den nu sitter).
Såhär ser den jag köpte ut, väldigt lik den som satt där innan, fast den som satt där hade kablar som satt fast och gick ut från ovandelen istället för sidan.
Bilagor
nyaste.png
nyaste.png (398.6 KiB) Visad 2444 gånger
av valln
Min erfarenhet från forumet är att det sällan finns några standardfel på dessa motorer...
Med andra ord brukar det inte gå så bra att byta delar på måfå.

Antagligen har du ingen motorlampa som lyser?
Jag skulle snarare gissa på att ditt problem är bränslerelaterat...
Nope, ingen motorlampa, men inget hinner hända när jag försöker starta bilen eftersom det dör så snabbt igen, så kan finnas någon.
Men borde då bilen hoppa igång från första början ? Kan ju starta den hur många gånger som hellst med samma resultat, och den blir inte att blöddra eller något när den dör, den bara. Dör.
Kollat bränslerelä och det såg hur bra som hellst ut, dock ser Man inte alla lödningar och sånt så kan ju finnas någon som är dålig.
Det blir att lukta lite bensin när jag försökt att starta den några gånger men det försvinner ganska fort.
Någon aning om vad det är jag har tagit lös för något ? :P
Användarvisningsbild
av oktan
LeeBlokker skrev:Om jag har förstått rätt nu så är det en kamaxelgivare jag har köpt, någon som vet var den ska sitta ?
Den sitter till höger (sett framifrån) under den svarta kåpan på motorn. Du ser den direkt om du skruvar av den kåpan.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]