Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Knåpade lite ikväll, är i alla fall mycket nöjd med bilkameran

[youtube]q0t9QHn2YsI[/youtube]
Användarvisningsbild
av joel80
3:57 Va faan! Sa du inte till? Jag hade gått ur och frågat va faan dom höll på med och krävt att skriva skaderapport om det var minata lilla märke.
Annars anmäla dem för smitning..
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hehe jodå, men avvaktade lite till de precis skulle gå. De kunde inta ha missat att dörren slog i men samtidigt skulle de ha ut ett barn så jag hade någon slags förhoppning om att de skulle kolla efter de satt barnet i vagnen. Nej då! Hade så klart kollat själv med ändå.

Nu blev det inget, listen träffade min list men vet inte hur många tiotals gånger det hänt och ingen brytt sig eller sett folk backa på andras bilar (oftast nummerskyltar, men ändå) för att sen bara köra därifrån.
Användarvisningsbild
av Kite
Kopplar ni era kameror till 12v uttaget fram/bak eller har ni någon mer sofistikerad lösning med inkoppling i säkringsbox eller dyl?
Någon som har en bra instruktion på hur man ex monterar loss panelen för a-stolpe och dylikt för att pilla in sladden där i?
Användarvisningsbild
av grillchips
Joel har (och även Micce om jag minns rätt) bra bilder på hur de har kopplat, jag har gjort snudd på likadant. Ska se om vi kan hitta det lite snabbt.
Användarvisningsbild
av grillchips
Användarvisningsbild
av Jahaja
Intressant inslag på aktuellt idag om dashcams i Sverige! Datainspektionens jurist säger att det råder oklarhet kring om kamera monterad i vindruta eller på instrumentbräda är lagligt eller ej och de inväntar rättspraxis. Man nämnde också att försäkringsbolag har haft användning av dashcamfilm för att utdöma vållande!
Användarvisningsbild
av joel80
Oh! Intressant! Och väldigt intressant att Datainspektionen inte längre går ut och säger att det är olagligt, utan "erkänner" att det är en gråzon och att det än så länge inte finns rättspraxis. Så lät det inte för nått halvår sen när det också var nått nyhetsinslag där dom uttalade sig.

Jag försöker hitta det men det fanns inget i Aktuellts 21-sändning av vad jag kunde hitta... men i Rapport fanns det ett inslag!
http://www.svtplay.se/video/2730890/rap ... apport-289
Inslaget startar 23:56 in i programmet.

Dom avslutar med att "trafiksäkerheten ska sättas främst, inte filmandet".
Känns som att gubben inte har en aning om hur en dashcam fungerar.. Ligger tydligen ett överklagat fall i Skåne där Länsstyrelsen fått ett beslut överklagat som nu ska upp i Förvaltningsrätten.

Man skulle ju vilja påverka det fallet på nått vis.. stödja den som överklagat och se hur dom lägger fram fallet.
Hoppas bara det inte är det bussbolag som tidigare ansökt.. det är troligen inte samma sorts kamera och dom filmar p.g.a helt andra orsaker, samt skulle av vad jag förstod ha kameran helt fast monterad.
Användarvisningsbild
av Hilmer
joel80 skrev:Oh! Intressant! Och väldigt intressant att Datainspektionen inte längre går ut och säger att det är olagligt, utan "erkänner" att det är en gråzon och att det än så länge inte finns rättspraxis. Så lät det inte för nått halvår sen när det också var nått nyhetsinslag där dom uttalade sig.

Jag försöker hitta det men det fanns inget i Aktuellts 21-sändning av vad jag kunde hitta... men i Rapport fanns det ett inslag!
http://www.svtplay.se/video/2730890/rap ... apport-289
Inslaget startar 23:56 in i programmet.

Dom avslutar med att "trafiksäkerheten ska sättas främst, inte filmandet".
Känns som att gubben inte har en aning om hur en dashcam fungerar.. Ligger tydligen ett överklagat fall i Skåne där Länsstyrelsen fått ett beslut överklagat som nu ska upp i Förvaltningsrätten.

Man skulle ju vilja påverka det fallet på nått vis.. stödja den som överklagat och se hur dom lägger fram fallet.
Hoppas bara det inte är det bussbolag som tidigare ansökt.. det är troligen inte samma sorts kamera och dom filmar p.g.a helt andra orsaker, samt skulle av vad jag förstod ha kameran helt fast monterad.

Ska bli mycket intressant att följa.
Det finns endast ett fordon i Skåne som fått ett tillstånd och det är brandförsvaret i Malmö fått detta till EN av sina bilar.
Hade varit intressant att veta vem som ligger bakom detta överklagandet, om det är privatperson eller ej.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:.., samt skulle av vad jag förstod ha kameran helt fast monterad.
Skulle det göra någon skillnad då? En Dachcam är ju inte heller "handhållen". Jag tycker det är bättre med "fast" monterade kameror än handhållna, med tanke på trafiksäkerheten. :???:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 66
Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]