Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Är ny medlem och hoppas kunna få lite hjälp.
Jag har en Volvo 850 t5-r -95 som hackar vid högre varv. Steg 3 chippad + öppet filter.
Bilen köpte jag i höstas och har ställt på nu efter vintern. Säljaren var en person som man egentligen ej bör köpa en beg bil av då han inte hade koll på något alls i princip.

Steg 3 chippet vet jag ej vem som har gjort det (privatperson/firma) så vet ej om det är ordentligt gjort. Den laddar ca 1.2. Man märker inget konstigt om man står och varvar.

Växel:
1 - Går bra
2 - Går bra, härligt drag.
3,4,5 : Börjar hacka när man kommer upp lite i varv, (hela bilen hoppar).

En tanke är ifall den får för lite soppa. Att det kanske inte blev justerat vid chippningen?

Vad tror ni? Mvh Tim
DayDreamer skrev:Det kanske är dags att bytta soppa filter :) Men kolla även fördelare och rotorn brukar inte bli kollade så ofta. Har du kollat om du har några felkoder?
Fördelarlocket + rotorn är sprillans nya.
Det jag stör mig på att den går så rent på 1an och 2an, men jag får kanske testa att byta soppafiltret så att man kan utesluta det sen...
Felkoder är:
A3 323 - Har ej hittat någon beskrivning för koden...

A3 214 - Impulsgivarsignal (sporadisk) info från en 850 bok.

A3 123 - Motortemperaturgivarsignal info från 850 bok.
Soleniod STH kortsluten till batterispänning info från http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2941

Jag är inte säker på hur jag ska tolka innebörden av koderna.
Tack för ett snabbt svar för övrigt :)
Kollade upp felkoderna på Autodata fick fram detta. Hoppas dom är till någon hjälp :) Men det skadar ju inte att byta soppa filter kostar inte många kronor på Biltema.

Blinktyp: 323
Felställe: Felindikeringslampa
Trolig orsak: Ledningar, felindikeringslampa

Blinktyp: 214
Felställe: Motorvarvtalssensor
Trolig orsak: intermittent signal Ledningar, svänghjul/medbringarplatta skadad, luftgap, motorvarvtalssensor

Blinktyp: 123
Felställe: Motortemperaturgivare
Trolig orsak: Ledningar, motortemperaturgivare
DayDreamer skrev:Kollade upp felkoderna på Autodata fick fram detta. Hoppas dom är till någon hjälp :) Men det skadar ju inte att byta soppa filter kostar inte många kronor på Biltema.

Blinktyp: 323
Felställe: Felindikeringslampa
Trolig orsak: Ledningar, felindikeringslampa

Blinktyp: 214
Felställe: Motorvarvtalssensor
Trolig orsak: intermittent signal Ledningar, svänghjul/medbringarplatta skadad, luftgap, motorvarvtalssensor

Blinktyp: 123
Felställe: Motortemperaturgivare
Trolig orsak: Ledningar, motortemperaturgivare
Perfekt med lite mer info iallafall! Känns som det blir ett besök på verkstad... :)
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS