Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Arnold skrev:Är en XC90 2,5T 209 hk AWD från 2004-2007 ett dyrt bilägande? Jag menar med tanke på de reparationer som normalt kan uppstå.
Motfrågan är: kan du hitta delar och skruva själv? Annars är väl allt 4hjulsdrivet dyrare än 2hjulsdrivet oavsett märke.
Min personliga åsikt är att bilen är så inkörd på marknaden. Det saknas inte alternativ när det gäller reservdelar om man nu just skruvar själv. Det kan däremot vara ett dyrt ägande om allt ska vara orginaldelar och all service och reparation ska ske på märkesverkstad. Den kräver dock inte mer reparationer eller service än andra volvomodeller med motsvarande miltal.
av Arnold
Det ser ut som att priserna på delarna ligger som motsvarande delar på S80 och V70. Och jag brukar hitta billiga märkerdelar t ex Delphi på Ebay. Men man undrar ju om XC90 kan bjuda på andra dyra överraskningar. Jag har ju förstått att t ex Haldexen är dyr att byta. Där finns en hylsa som splinsen brukar ge sig i. Om hylsan lossnar kan den tydligen skada både det ena o det andra.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
D5 Skatt runt 8100:- bränsle runt 0.8-0.9Liter kör du mycket i stan så lätt över 1liter däcken lite dyrare än en V70
2,5T skatt 3900:- bränsle runt 1liter kör du mycket stan 1,5liter
Senast redigerad av 1 snoddasD5, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av johnnype
Här är det ingen reparation av AWD på 10år så det är väl försumbart kan man säga 8) Men den som inte räknar med att få reparera en bil som närmar sig 10år eller så kanske ska använda Uber!
av Arnold
johnnype skrev:Här är det ingen reparation av AWD på 10år så det är väl försumbart kan man säga 8) Men den som inte räknar med att få reparera en bil som närmar sig 10år eller så kanske ska använda Uber!
Jo jag räknar med att få reparera en bil som är 10 år. Men det jag undrar är om det är en överhängande risk att jag kan åka på en dyr reparation på fyrhjulsdriften om jag skaffar en bil som är runt 10 år.
740 lambda

Kolla först vakuumslangen mellan insug och M[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Du får googla runt. Har för mig att det[…]

Hej, Vad är detta för grunka mitt uppe […]

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]