I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, som du skrev så tolkade jag det som att B234 med turbo fanns i italien, vilket den givetvis inte gör av 2 anledningar, 1a är ju att det finns typ inga motorer över 2l i italien pga. skatt(därav B204FT istället för B6304S i tidiga 960), och andra anledning är ju just det att B234(F)T inte existerar öht. :P

B204FT är f.ö. en jäkligt eftertraktad motor, just därför att man kan regga bilen med den motorn och sen fuska genom att byta block till ett 2.3l och bygga vidare med en "laglig" 16v turbo. Det är ju högst ovanligt att bes. kollar motornumret på en vanlig kontrollbes.
av PTV
Så då är med andra ord en chip trimmad bil på 50 hk + jämfört med originalet inget som anses vara trimmat och då inget man behöver regbesiktiga mm.Kan ju vara bra att veta eftersom jag alltid trott att varje form av ändring på en motor som nu 50 hk mer var tvunget att bokföras av myndigheterna via t ex en bilprovning när en effektökning från originalet tidigare i många år ansågs som trim oavsett hur det nu gått till.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo, du måste regga om osv med chip. Du har ändrat bilens programvara, den är inte längre den bil som är registrerad, försäkrad, besiktad osv osv.

Spelar ingen roll VAD du ändrar, gör du en ändring ska det reggas, bokföras och fan vet allt.
Ska man hårddra det hela får du inte ens byta fälgar på bilen om den är helbilsgodkänd.
av PTV
Men eftersom det nu inte anses vara en trimning så behövs säkert ingen regbesiktning heller. :D
Så om en motors mekaniska delar är "tillräckligt" överdimensionerade från början och man genom att ändra kalibreringen ökar effekten så är det inte att trimma?! Trim för mig är effektökning iaf, sen hur man går tillväga och vad man har för mål med sitt "trim"/optimering eller kalla det vad ni vill, avgör vägen man tar dit.
av PTV
Lucif3r skrev:Men vad är det du inte förstår...? Det har inte med att göra om det är trim eller ej, det är en MODIFIKATION. Och ALLA modifikationer ska egentligen reggas och dokumenteras.
Jo vad jag inte riktigt förstår tydligen är att en chiptrimmad bil på ca 50 hk + inte räknas som en trimmad bil enligt somliga.Och eftersom den nu tydligen inte anses vara trimmad så behövs ju därför ingen regbesiktning heller.För det var ju just det man tidigare påstod i ämnet att en chiptrimmad bil inte alls var en trimmad bil !!??. ?:-/

Vad jag misstänker i hela ämnet är att somliga är lite fina i kanten och tydligen har svårt att acceptera i denna digitalålder att om en bil inte fått sina mekaniska motor delar bytta så räknas det inte även om en rejäl effekthöjning har skett på digital väg.Detta kommer då från samma grupp som jämt och ständigt talar om felkoder i samma mening i andra trådar.LOL. :D
PTV skrev:Och eftersom den nu tydligen inte anses vara trimmad så behövs ju därför ingen regbesiktning heller
Regbesiktning behövs så fort du ändrat något i din bil. Har du en bil före -76 gäller andra regler, och någon gång på -80-talet ändrades det igen. Från och med Helbilsgodkända bilar (började runt -98) är det i princip tvärstopp.
PTV skrev:Vad jag misstänker i hela ämnet är att somliga är lite fina i kanten och tydligen har svårt att acceptera i denna digitalålder att om en bil inte fått sina mekaniska motor delar bytta så räknas det inte även om en rejäl effekthöjning har skett på digital väg
Jo så är det med mig i alla fall. Jag erkänner det gärna att jag tycker turbo är fusk. Kan man inte bygga en motor med effekt utan att sätta på en turbo så ska man inte bygga motorer. Sedan tycker jag att det har gått "hysteri" i hästkrafter. Vem har nytta av en familjebil med 240 hk. Och så kan du sätta i ett chip och få 330, nää, inte trim. Sedan blir det lite svårare. Om någon bygger om och renoverar en motor och kan "plocka ut" 500 hk ur t.ex en vitblock (som denna tråd egentligen handlade om) så är det en lite annan sak då får ju någon lägga ner en del arbete för att få alla saker att fungera tillsammans så att den blir körbar på ett bra sätt. Då kan jag godkänna att det monteras på en turbo, fast det tar emot lite att erkänna det. Men bara ship, aldrig. Och fin i kanten, aldrig i livet. Möjligen lite gammal :lol: :-)-)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har inte med att göra med att "vara fin i kanten", det har med att göra med att förstå vad ett chip GÖR, och då menar jag inte "ja den ökar lite laddtryck och lite bränsle", utan mer ingående än så.
Förstår man det så vet man vad det gör, och då klassar man det inte som ett trim. Ta och kika runt lite i hur mapparna ser ut i bilar, vilka parametrar som finns, vad alla parametrar gör osv osv.
Men trim eller ej, det är bara ett ord, och har absolut inte ett skit att göra med om du behöver regga eller inte. Du kan kalla det överklockning, hårddisk, banan eller äpple om du vill, det ändrar inte det faktum att du måste regga ändringen.

En råtrimmad sugis är f.ö riktigt coolt :-)-) Tyvärr är det ju så att trimma en motor utan turbo kostar desto mer, och när man lagt ner dom pengarna är det ju svårt att motstå att få ut ytterligare ~20% effekt genom att hänga på en turbo :P
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]