Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Ny här på forumet :D

Besiktade bilen för några veckor sedan och fick väldigt höga och konstiga avgasvärden.
Här har ni dom:
CO 7,8 (0,5)
CO 2500 5,8 (0,3)
HC 532 (100)
LAMBDA 1,24 (0,96-1,04)

Har kollat runt här lite på forumet och de flesta har ju antingen för hög CO och låg lambda eller tvärtom och inte som min bil, alla värden otroligt höga.
Bilen går i övrigt bra och startar i alla väder. Den har dock börjat bete sig lite underligt nu på sistone när jag saktar ner före korsning eller liknande, då har tomgången gått upp o ner oroligt med följd att det känns som att bilen nästan ska lägga av. Men detta händer bara när jag precis har startat bilen och kört iväg, motorn har alltså inte hunnit bli riktigt varm.

Har kollat felkoder och fick en i bränslesystem sockel A2 (2-3-2, långtids bränsleblandning för fet eller för mager vid tomgång)
Stängde av tändningen och tänkte nollställa den men då var den borta, den visade alltså 1-1-1 utan att jag behövde nollställa.
Inga varningslampor lyser i bilen.
Har kollat avgassystemet efter läckor/sprickor men kan inte hitta något.
Kopplade ur kontakten till luftmassemätaren när bilen var igång och då började den gå riktigt dåligt samt att lambda lampan började lysa.

Vad tror ni felet/felen kan vara?
Hej.

Kom ihåg att lamdavärdet är uträknat av bilprovningens dator, baserat på vad som kommer ut längst bak.
Det värdet visar inte vad bilens lamdasond har att säga.
Med andra ord kan avgasläckage påverka, även om det är långt bak.

Micke.
Tack för alla svar! Jag får gå igenom hela avgassystemet noggrant igen och se/höra.
Kom även en hel del vit rök när jag lyfte på oljestickan, så det är lika bra att rengöra vevhusventilationen kanske.
Jag återkommer när jag har tittat på det.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS