Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Volvo-fabrikerna har aldrig slppt ut bilr med xenon på de inre strålkastarna. Omd et sedan står Dual Xenon är det fel beteckning. XC70 2014 i lnken ovan har halogen på de inre stålkastarna oavsett vad det står i texten.
Per
av thewhitecar
Ts -dvs jag, kollat på min bil och sett det sitter halogen på de inre.men ligger lågt till ev nästa mörka sässong
ser att det finns funderingar kring detta ämmne ,och Volvo i Luleå har monerat detta mer än 5 år ,om det sedan är tillåtet eller ej !

Jag ser det som en fördel att slippa montera utanpåliggande saker, dels för de klåfingriga samt för kameror och liknande saker i fronten,och en massa lyktor på taket -passar bäst på Bussar och Lastbilar !
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Bilnörden skrev:Nej, det har aldrig existerat. Enda gången det finns så är det xenon lampor med h7 sockel (konverterade). Det som står där är inte att det extra helljuset innehåller xenon lampa, på bilden visar en h7 lamp, extrahelljus, xenon* betyder extrahelljus i kombination med xenon. Jag har den sidan i min bok oxå men inte har jag något annat än h7 där.
Exakt klart du inte har xenon där för din bil beställdes inte med tillbehöret Dual-xenon. Du ser ju i boken efter xenon är det en stjärna och det betyder tillbehör. Men hade du beställt din bil med Dual-xenon så hade du haft som i boken.
av mattish
snoddasD5 skrev:
perhall skrev:Dual Xenon finns inte som tillbehör på Volvo och har aldrig funnits. Kampanjen för 2990 måste ha varit en lokal kampanj för eftermonterad xenonkonvertering.

Det som står i den sista stämmer inte. Volvo har aldrig haft en modell med fyra xenon bulbs...
PH
Finns inte? står även i instruktionsboken. http://i.imgur.com/ynWHMY4l.jpg?1
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_b012201240137ab75.jpg
Så du menar några lokala handlare har tryckt upp en egen instruktionsbok dom som hade den kampanjen.
Det där visar den extra helljuslampan (dvs. halgogenlampan) när du har xenon. Stjärnan vid xenon hänvisar väl bara till att xenon är extrautrustning?

Passaten (min var 2009) har också Bi-xenon, dvs en liten flärp som endast ändrar ljusbilden! Men med undantaget att det inte sitter någon fjärrljusstrålkastare och ljuset är katastrofalt dåligt!
av mattish
Skoda Superb är väl den bilen bland familjekombi som piskar V70 när det gäller ljuset enligt Vibilägare.
Även den har fjärrljusstrålkastare, nästan så man kan tänka sig att tjeckerna designat bilen för oss i norden... :P
av perhall
Superb har bi-xenon + extra halogenfjärrljus + statiskt kurvljus + dimljus.
Inte illa!
Användarvisningsbild
av Bilnörden
snoddasD5 skrev:
Bilnörden skrev:Nej, det har aldrig existerat. Enda gången det finns så är det xenon lampor med h7 sockel (konverterade). Det som står där är inte att det extra helljuset innehåller xenon lampa, på bilden visar en h7 lamp, extrahelljus, xenon* betyder extrahelljus i kombination med xenon. Jag har den sidan i min bok oxå men inte har jag något annat än h7 där.
Exakt klart du inte har xenon där för din bil beställdes inte med tillbehöret Dual-xenon. Du ser ju i boken efter xenon är det en stjärna och det betyder tillbehör. Men hade du beställt din bil med Dual-xenon så hade du haft som i boken.
Nej, den beställdes inte med det eftersom en sådan bil inte finns. Det har aldrig gått att få 4 X xenon på en Volvo från fabrik. Det sitter H7 på från fabrik på alla V70 i världen.
av perhall
Bra ljus har den Superben! Men dubbla xenon har den aldrig haft. Förutsatt att xenon är med i utrustningslistan har den:
Två Bi-xenon (yttre strålkastare)
Två halogenfjärrstrålkastare (inre)
Statiska kurvljus i spoilern
Dimljus i spoilern

Lyser grymt bra! Där ligger Volvon i lä.
Porsche Cayenne och Panamera har samma uppsättning med åtta lampor. Bra!
Användarvisningsbild
av Steffe3
Om nån trots allt ligger i tankarna att konvertera, så har tydligen Xenonhuset nåt kit på väg in med snabbstartande 55W för canbus inom nån vecka eller två, tipsade han om när jag mailade för att se om dom hade någon information om problemet med konvertering (vilket var okänt för dom).

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]