Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Feldegast
Hej alla,

Skulle behöva lite hjälp med sommardäck inköp.

Håller på att kolla på Goodyear EfficientGrip Performance. Har valt bort conti sport contact 5 pga att jag tolkar det som att Goodyear är mindre bullrigt och har bättre väggrepp vid vått väglag?

Jag har följande fäljar : http://shop.bildeve.se/aluminiumfalg-ca ... c-146.aspx

dim: 225/50 R17

Däcket finns i två utföranden:
225/50 R17 98W XL med fälg skyddslist (MFS)
225/50 R17 94W med fälg skyddslist (MFS)

Kollar jag på transportstyrelsen för bilen så säger den 94W. Dock är det ingen prisskillnad att prata om på däcken.

Vilket bör jag välja ?

Skall jag handla från Däckonline eller Bythjul ? Bythjul är ca 100 kr billigare per däck. Dock känns däckonline tryggare av någon anledning.

tack på förhand! :-)
av ThunderAce
skillnad på de två är lastförmåga
den ena har beteckning XL (extra load) vilket medför att lastindex hoppar från 94 till 98
W är hastighetsindex

Jag skulle handla XL däcken, komforten kan bli något sämre i och med att däcken är lite hårdare men de tål lite mer
Senast redigerad av 1 ThunderAce, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av RWD
Köpte vinterdäck från Bythjul i höstas då de var billigare än däckonline, inga problem.
Jämför ev fraktkostnad/miljöavgift också, har för mig det tillkom på Bythjul men var ändå billigare.
av Feldegast
Tack för era snabba svar!

Gällande lastindex. Det är inte så att vi åker med toklastad bil direkt ofta. Vi är 2 vuxna samt ett barn på 3 år. Vidare så brukar vi packa rimligt och absolut inte överpacka. Känns det ändå motiverat att köra XL däcken? Sämre komfort är ju inte superskoj eg.
av ThunderAce
Jag har alltid kört XL däck oavsett last eller inte, bilen kränger inte lika mycket heller när man svänger eftersom
sidoväggarna är styvare (jag gillar och gasa lite), hur pass sämre komforten blir vet jag inte, det är svårt och säga.

Ingen kan bestämma åt dig, det måste du göra själv, alla har olika åsikter och kommer alltid tycka olika
det är det som är bra för man får höra ett och annat

Skulle vilja ge dig info om mina däck men då skulle du bara bli mer förvirrad.

Vilken du än väljer av de två kommer du undra varför du inte valde den andra.

Så är det med allt, jag är likadan
av Feldegast
Ytterligare en fråga, det sägs att man skall matcha bilens belastningsindex.

Det är inte så att man kan få problem om man väljer ett däck med högre belastningsindex? tänker besiktning eller liknande? Misstänker att så inte är fallet, men måste dubbelkolla.
av ThunderAce
Kör själv en V70 D5a med 98W XL och har inte fått höra nåt hittils, original 94W, finns dessutom en regel kring lastindex
men som sagt så är det bara en min gräns, har inte sett nån maxgräns
Bilagor
lastindex.JPG
lastindex.JPG (21.23 KiB) Visad 879 gånger
Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!

Ja det låter som ett elfel. Kanske någ[…]