Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
snoddasD5 skrev:
oldtimersmc skrev:CE-Märkta för Dual-xenon + H7...
+H7 inte har man nån H7 glödlampa när man har Dual-xenon.
Dual-xenon? Volvos belysning heter väl Bi-xenon.
Och då har man Xenon samt Halogen som lyser samtidigt vid heljus?
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Jo Bi-xenon helt rätt men sen om du tar tillbehöret dual-xenon du har du Bi-xenon sen har du xenon även på helljuset då heter det Dual-xenon.
av perhall
Jäverhammar skrev:
perhall skrev:Passa på ni som fortfarande har en halogenstrålkastare att montera.
På Audin är den borttagen och man får leva med dåligt helljus, liksom BMW, Merca, Citroën, Bentley, VW m fl...
Mig veterligen bara Porsche (åtminstone Cayenne och Panamera, inte Macan), Skoda (fast inte med nya generationen...) och Volvo som har denna extrahalogenstrålkastare kvar...
PH
Nya E-klassen kör väl med dubbla LED strålkastare? Tycker mig ha sett detta ute på gatorna iaf...
Ja, fast då är det en LED-lampa i reflektor som inte slår om till helljus + extra halogenhelljus (tror jag), alltså i basutförande. Så inte LED på helljuset.
av perhall
Dual Xenon fanns på Bentley och VW Phaeton men är nu ersätt av Bi-Xenon och sen en p-ljuslampa på den inre strålkastaren för att spara pengar...

Vad det heter säger inte så mycket. Audis heter Xenon Plus men lite oklart vad som är plus för numera sitter där en 25W-lampa och den har varken adaptiv funktion eller extra halogenfjärrljus eller statiskt kurvljus (dock allvädersljus)...
Användarvisningsbild
av snoddasD5
perhall skrev:Dual Xenon fanns på Bentley och VW Phaeton men är nu ersätt av Bi-Xenon och sen en p-ljuslampa på den inre strålkastaren för att spara pengar...

Vad det heter säger inte så mycket. Audis heter Xenon Plus men lite oklart vad som är plus för numera sitter där en 25W-lampa och den har varken adaptiv funktion eller extra halogenfjärrljus eller statiskt kurvljus (dock allvädersljus)...

Väljer du tillbehöret Dual-xenon på volvo så får du Xenon i helljuset. Bi-xenon är det standard
Användarvisningsbild
av Severin
Hittade detta

" The LED combines nicely with new dual-xenon lamps. These headlights run four total xenon bulbs for independent high-beam control and truly astounding forward lighting.

This is in contrast the bi-xenon lamps in many other premium cars. The typical design has a motorized shutter inside the single projector ball that repositions the bulb for high beam needs. The Volvo design is rare and offers more total illumination but can be less helpful when flashing to pass.

Xenon bulbs often take a few seconds to power up completely and using a second set for the high beams means they are not as quick-reacting as bi-xenons. It is worth it for the miles of high beam light the XC70 delivers on a dark night."

http://www.topspeed.com/cars/volvo/2014 ... 59312.html
av perhall
Dual Xenon finns inte som tillbehör på Volvo och har aldrig funnits. Kampanjen för 2990 måste ha varit en lokal kampanj för eftermonterad xenonkonvertering.

Det som står i den sista stämmer inte. Volvo har aldrig haft en modell med fyra xenon bulbs...
PH
Användarvisningsbild
av snoddasD5
perhall skrev:Dual Xenon finns inte som tillbehör på Volvo och har aldrig funnits. Kampanjen för 2990 måste ha varit en lokal kampanj för eftermonterad xenonkonvertering.

Det som står i den sista stämmer inte. Volvo har aldrig haft en modell med fyra xenon bulbs...
PH
Finns inte? står även i instruktionsboken. http://i.imgur.com/ynWHMY4l.jpg?1
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_b012201240137ab75.jpg
Så du menar några lokala handlare har tryckt upp en egen instruktionsbok dom som hade den kampanjen.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Nej, det har aldrig existerat. Enda gången det finns så är det xenon lampor med h7 sockel (konverterade). Det som står där är inte att det extra helljuset innehåller xenon lampa, på bilden visar en h7 lamp, extrahelljus, xenon* betyder extrahelljus i kombination med xenon. Jag har den sidan i min bok oxå men inte har jag något annat än h7 där.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]