Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Gör som jag om ni bor i Stockholm.
Åk till Euromaster i Älvsjö.
Där efterdrar de för hand med momentnyckel när de använt mutterdragare.
Låsbulten har inte dragits med mutterdragare.
Tycker jag känns seriöst av en däckfirma.
Användarvisningsbild
av Larre
Känns rätt olustigt detta. Om jag vill vara säker på att inte förstöra en eller flera fälgar i händelse av sönderdragning av hjullås, så väljer jag att avstå från att använda hjullås. Men om jag gör det och mina däck och fälgar blir stulna, så får jag en förhöjd självrisk på 5.000 kr (Volvia). :evil:
DanneV70 skrev:Hej.

Har en V70 05 med original hjullås på en av fem bultar. Nu har det hänt sig att yttre ringen på ena bulten gått av. Kvar är bara kronan i mitten på låsbulten. Har varit i kontakt med däckfirman som monterade däcken och bilia med ingen känns villig att ta i detta. Några goda insikter på hur jag skall gå till väga för att få ut låsbulten?
om ytter ringen gått av så förstår jag inte problemet, den sitter ju bara där för att förhindra tjuvar från att slå på en lås mutter bort tagare.

har du orginal "nyckeln" kvar & i helt skick, samt att det kodade mönstert på bulten inte är skadat, är det ju bara att dra bort den.
Användarvisningsbild
av camaro69
Naturligtvis väljer ju var och en om man vill ha låsbultar.

Det är ju praktisk att försäkringsbolaget "degar" nya fälgar och nytt gummi. Med lite åldersavdrag + självrisk så kan det svida lite i pluskan.
Men eftersom dom flesta Volvoägare är välbeställda, så "shit happens".

Det blir ännu bättre om tjyvdjävlarna släpper ner bilen på skivorna. Allting blir så underbart att hitta sin bil i det skicket. Precis vad man drömmer om att det ska hända en morgon när man ändå är lagom stressad.
Sen allt strul med försäkringsbolag, polisanmälan, verkstadsbesök eventuell bärgning. Eftersom man har obegränsat med tid, så ser man allt detta som ett sant nöje, och får knyta lite nya kontakter och idka lite socialt samkväm.
Eftersom man dessutom tycker det är tråkigt att vara på arbetet, så har man ju en bra anledning att slippa vara där. Allt för att ordna till så att "pärlan" får en uppsättning nya hjul.

Åh, vad jobbigt det blev att dra åt sin låshylsa själv, med dragskaft eller momentnyckel. :wink:

Suck!

:D
av Daddan
Appropå att bilen står på skivorna om fälgarna blir stulna.
För några år sedan stod en bekants nya BMW 740 med BMW original 19" blänkandes. Efter en natt en vecka senare fanns inga fälgar kvar.

Han ringer försäkringsbolaget som skickar bärgare. Killen tar med sina vinterfälgar eftersom den står på bromsskivorna. Bärgaren struntade i att använda vinterhjulen (han hade nog inte tid) utan drar bara upp bilen på flaket. Det blev mer skadat än bromsskivorna och tog ett par månader att fixa...
Användarvisningsbild
av Bothner
Vet inte vilken sorts låshylsa ni använder men den original som satt på min bil vid köp från Bilia ergade fast så det inte gick att ta loss utan verkstadsbesök. Dock så mailade jag den tyska firma som var generalagent i europa för hylsorna och dom skickade en ny Hona/ hane efter bevis med kodpapper som låg i handsfacket! Jag kör dock utan efter det då jag inte vill stå vid vägkanten som en mupp som inte kan byta punka själv.
Användarvisningsbild
av Larre
camaro69 skrev:Naturligtvis väljer ju var och en om man vill ha låsbultar.

Det är ju praktisk att försäkringsbolaget "degar" nya fälgar och nytt gummi. Med lite åldersavdrag + självrisk så kan det svida lite i pluskan.
Men eftersom dom flesta Volvoägare är välbeställda, så "shit happens".

Det blir ännu bättre om tjyvdjävlarna släpper ner bilen på skivorna. Allting blir så underbart att hitta sin bil i det skicket. Precis vad man drömmer om att det ska hända en morgon när man ändå är lagom stressad.
Sen allt strul med försäkringsbolag, polisanmälan, verkstadsbesök eventuell bärgning. Eftersom man har obegränsat med tid, så ser man allt detta som ett sant nöje, och får knyta lite nya kontakter och idka lite socialt samkväm.
Eftersom man dessutom tycker det är tråkigt att vara på arbetet, så har man ju en bra anledning att slippa vara där. Allt för att ordna till så att "pärlan" får en uppsättning nya hjul.

Åh, vad jobbigt det blev att dra åt sin låshylsa själv, med dragskaft eller momentnyckel. :wink:

Suck!

:D
:o Hur många här har klagat på att det är jobbigt att dra åt hjullåsen själv? :???:

Du har störtskön ironi, jag respekterar dig för det, men du brister i analysen.
Användarvisningsbild
av Larre
Låter inte kul med allt elände som drabbar en när man fått hjulen stulna. Har aldrig fått mina hjul stulna, så jag måste erkänna att jag inte tänkt på att det är så mycket elände.

Men det är också rätt eländigt att "få" ett trasigt hjullås. Det är verkstadsbesök, förlorad arbetstid, kostnader, ovisshet som i bästa fall utmynnar i ett par hundralappar till en däckkille och litet skadad fälg, men i värsta utmynnar det i att fälgen förstörs vid borttagandet av det trasiga hjullåset med en anselig kostnad som följd för inköp av ny. Jag förstår nu att det nog är en tröst ändå eftersom man slipper fullständigt stillestånd med bilen, polisanmälan och "ovissheten" som en skadeanmälan hos ett försäkringsbolag många gånger innebär.

Problemet är undermålig kvalitet på hjullåsen. Och ett följdproblem är att försäkringsgivare anser att försäkringstagare ska stå risken att förlora ekonomiskt på undermålig kvalitet på säkerhetsutrustning. Vem skulle acceptera att underordna sig försäkringsbolagets krav på monterage av ett dörrlås till sitt hem som då och då går sönder med följden att dörren måste brytas upp och kanske måste bytas ut?

Eller kan det vara så att jag och många andra som drabbats av trasiga hjullås helt enkelt är fumliga? Det vore ju pinsamt...

Ett konstruktivt förslag till försäkringsbolagen vore att göra en analys på om en endaste enda Volvo med nivåsensor till Volvo Guardlarmet blivit utsatt för hjulstöld där ett endaste däck blivit stulet. Hur många hjul-tjuvar står kvar och monterar av hjul medan larmet tjuter? 1400 spänn skulle jag lätt betala för att slippa den uppenbara (själv)risken med hjullåsen. Det skulle lösa problemet för många nybilsägare som har möjlighet att välja, men förstås inte för andra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Larre skrev:Låter inte kul med allt elände som drabbar en när man fått hjulen stulna.
Det är inte kul. Jag hittade min bil på vedträn och plastbackar för många år sedan. Omlack av 5 ytor, riktning av trösklar m.m. Utan bil i 4-5 veckor etc. Det var inte kul, tro mig....
Larre skrev: Men det är också rätt eländigt att "få" ett trasigt hjullås.
Jag undrar hur pass vanligt det verkligen är, under förutsättning att man sköter om sina låsbultar och inte drar med maskin etc. Jag har aldrig haft problem med hjullås jag köpt nya under alla år.
Däremot så är de lås jag nu har på min V70 lite misshandlade, men så har en däckfirma bytt vinter/sommarhjul på bilen i fyra år innan jag köpte den för två år sedan. Nu har jag i allafall skaffat nya hjullås så jag skall slippa problem.

/Martin
av Marbas
Byter alltid hjulen själv, använder aldrig mutterdragare utan gör det "manuellt". Dessutom är gängorna insmorda med kopparpasta. Och vet ni? Har inte haft något problem alls! (Kommer väl att få det bara för att jag skrev detta inlägget...).

Vet egentligen inte varför man som privatperson ska använda mutterdragare - hur mycket snabbare går det egentligen?

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]

Det var väl givet, de behöver ju miljard[…]

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]