Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Nu ställer jag mig på Lucifers sida; han påpekade ju bara att en standardläsare inte funkar på din bil, det kan ju faktiskt vara bra att veta. Så att det problemet inte får betydelse i felsökningen.

Nu har jag aldrig haft detta problem själv, men andra har det. Har du tittat på den lilla pluskabeln som strömförsörjer styrdonet? På V70 går den hela vägen till batteriet och sitter med en egen kabelsko på pluspolen.
(Med reservation för att jag fattat helt fel)
Tack Taxi och DayDreamer, jag ska undersöka era tips a.s.a.p.
Ingen annan som har några teorier om vad som kan vara fel?
Jag skulle ju kunna ta den till verkstad i Nyköping men den står ju tre mil därifrån och det skulle underlätta att kunna köra in den till Skobes för service och vidare felsökning och slippa krångla med släp.
Ibland är det lite bökigt att ha hem mitt i skogen! :D
Okej då är jag tillbaka. Har då mätt upp att det finns ström till tändspolen/modul, Tagit bort bränselpumpsrelät och byglat. Den funkar! Gjort rent båda anslutningarna på batteriet, kollat att det finns ström till relät ovanför kylaren, mätt i diagnosuttaget och där finns åtminstone ström nog att försörja en felkodsläsare. Det står dock fortfarande "linking error" i displayen. "Check enginelampan är fortfarande släckt.
Jag har dock inte mätt upp strömmen vid startmotorn. Jag uppfattade det så att den kan stänga av styrboxen vid startförsök om den går för tungt och då drar för mycket? Korrekt?
Men fortfarande känns det som om styrboxen är bortkopplad redan innan startförsök. Dock vill jag tro att fel på styrboxen är högst ovanligt eller har jag fel?
Skulle verkligen uppskatta en liten hint om var jag ska fortsätta

Såg också att jag gjort en tankevurpa lite längre upp, styrboxen har inte fler koder men den tänder miljölampan "check engine" på fler koder. Ledsen för detta.
Det bästa man kan göra i en sån här situation är ju att få läst ut felkoderna så man slipper sitta och gissa, det blir ju också lättare för oss andra att ta del av vad som egentligen strular och lättare att komma med tips!
Vol-FCR ihop med ett interface som kan läsa rätt protokoll funkar till en -96a, sök på forumet så finner du mycket information kring detta.
Okej okej! Jag får väl köpa vol- fcr och tillhörande kabel. Det enda som är lustigt är att den här läsaren alltid har fungerat och alltid gett mig koder tidigare. Innan bilen ställdes av så gick det utmärkt att läsa felkoder. Den sista koden som togs ut var misständning. Random.
Jag har ändå känslan av att något hände efter att batteriet sattes tillbaka efter två månader.
Men jag ger mig för er, men kan vol-fcr komma in i styrboxen eller riskerar jag att få samma typ av meddelande? "linking error"
Jag vet att ni har detta program men har ni stött på detta problem att det inte går att få kontakt med styrboxen? Ville bara veta innan jag gör den investeringen då den kostar ett par tusenlappar och jag egentligen bara skruvar med min egen bil.
Jag kan ju bara svara för min egen del, men jag har inga problem med min -96a iaf.
Ibland kan det komma upp en ruta där det står att den inte kan etablera kontakt men det är bara att testa på nytt. Det är dock inte allt som funkar att få fram med vol-fcr.
Ett annat alternativ är ju att bygga sig en läsare med diod för att plocka ut koderna, det är ju både billigare och enklare i viss mån. Det finns guider på bygge om man söker lite på forum/google.
Okej okej, jag ger mig. Får väl införskaffa vol-fcr. Det lustiga i kråksången är dock att min läsare alltid har funkat och gett mig felkoder tidigare. Den sista togs ut innan bilen ställdes av och batteriet togs bort. "missfire random". När jag satte tillbaka batteriet så ville ju inte bilen starta och min läsare sa "linking error". Dagen efter när "check engine" lampan tändes så startade bilen på ett kick och läsaren sa att inga felkoder fanns. Nollad efter batterifrånvaro antar jag. Sen kördes bilen i varmgarage stängdes av och sen är det samma visa igen.

Ni som har vol-fcr har ni råkat ut för att den inte får kontakt eller får den kontakt ändå. Det vill säga kan den tala om om det är något fel på styrenheten? Det är ju en ganska dyr investering och jag mekar inte mycket mer än med mina egna bilar.

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]

Googlat på numret? Finns ju massa i Sverige.[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Har en XC 60 B5 bensin 2020 sedan en månad o[…]