Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av raye123
Jag valde vit skinnklädsel till min V60 trots små varningssignaler från min säljare.Har inga småbarn längre och tycker det är väldigt snyggt,speciellt
med de orangea sömmar som ingår i Ocean Race.Jag har haft bilen i ett knappt halvår och visst har det blivit några mörkare partier i förarsätet.Inte
så det stör men ändå så det syns att det har använts.Idag gjorde jag slag i saken och använde den medföljande rengöringscremen och putsduken till
skinnklädseln.Med en mycket liten arbetsinsats och ett par minuters jobb så var sätena som nya igen.Riktigt skönt att slippa oroa sig för den detaljen
samt Credit till Volvo för det effektiva medlet.Tveka inte att välja ljus klädsel om ni är sugna på det.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag håller med :) Jag får förvisso inte så bra resultat med Volvos eget medel, men ljust skinn är så jäkla snyggt!
Användarvisningsbild
av P210
Att hålla lädret mättat genom regelbunden "inoljning" gör det mindre benäget att suga åt sig annan smuts och vätskor.
Nya blåjeans ska undvikas.. för att få bort dess avfärgning används galltvål...är extremt skonsam mot äkta skinn...men ändå vara extremt rengörande.... http://www.galltval.com/
Men jag ger min en ordentlig rengörning/återfettning minst en gång i kvartalet!

Man behöver ju inte vänta så här länge, även om det visar att det går få bort ordentligt ingrodd smuts från ljusa säten
Bild
länk till hela tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3968833

Finns många produkter som är mer prisvärda än Volvos:
Själv har jag fastnat för Gliptone Liquid Leather Cleaner & Conditioner bara för att det luktar ruskigt mycket läder (fast mer åt läderstövlar än nybilsdoft av skinnklädsel..)
Autoglym Leather Cleaner
Autoglym Leather Care Balm
Meguiars Gold Class Leather Cleaner & Conditioner
av LaBrie
Och Volvos läder-medel är inget annat än äkta varan LeatherMaster i annan förpackning och högre pris.
av Schmoyoho
LaBrie skrev:Och Volvos läder-medel är inget annat än äkta varan LeatherMaster i annan förpackning och högre pris.
Hur vet du det? Har hört samma påstående om ett antal olika produkter, att det är just den Volvo säljer i annan förpackning.
Användarvisningsbild
av P210
StefanN skrev:Att fetta in lackat läder gör ju mest att det fastnar mer skit.
Lackat eller inte - fettet gör att andra vätskor och smuts inte kan tränga in och missfärga om olyckan skulle vara framme. Utan tillförsel av olja torkar lädret ut och spricker till slut. Man ska ju inte slaska på så det dryper, bara mätta lädret utan att lämna en fet eller blank yta.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det håller jag absolut med om. Skiten som fastnar fungerar dessutom som ett fint sandpapper. Näe, jag rengör bara lackat skinn och låter det sedan vara, det verkar fungera bra.
Användarvisningsbild
av Funk
P210 skrev:
Lackat eller inte - fettet gör att andra vätskor och smuts inte kan tränga in och missfärga om olyckan skulle vara framme. Utan tillförsel av olja torkar lädret ut och spricker till slut. Man ska ju inte slaska på så det dryper, bara mätta lädret utan att lämna en fet eller blank yta.
Fast ett lackat läder suger inte åt sig fett så det blir liggande som en fet hinna, och Volvos standardläder ärjust lackat spaltläder..

/Thomas

Ja det låter som ett elfel. Kanske någ[…]

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&o[…]

Hej allihopa detta är mitt första inl&au[…]