Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bubbe
Hej!

Det gäller min S60, 2001, T5.

Jag har redan den där knappen i mittkonsolen som lyser blått när jag har helljus igång. Har ännu en monterat extraljusen, men tänkte göra det helst i dag. Jag har kollat runt här på forumet och hittade artikelnummer till kontaktstycket som ska ge signalen till extraljusen och jag har även köpt två kabelstumpar som det också angavs artikelnummer till.

När jag kollade under huven i går så kunde jag inte hitta var någonstans det här kontaktstycket skulle in? Jag har läst att det ska vara intill/runt/bakom/framför luftburken. Men där finns ingen som helst kontakt som är ledig för ett kontaktstycke. Är det så att jag måste montera ur luftburken och kontakten sitter under?

Hade en kompis att kolla också och han kunde inte heller se någon ledig kontakt där. Jag kollade på Volvos monteringsanvisning, men den verkar ju vara skriven för folk som kan kretskort in i minsta detalj, d.v.s. inte direkt utförligt för en glad amatör.

Tacksam om någon kunde peka ut/berätta exakt var någonstans den här kontakten (som leder till mittkonsolen/ac-panelen) sitter någonstans så jag kan få lite ljus om kvällarna.

Stort tack på förhand!
av Bubbe
Tack!

Jag får kolla undertill då.
Exakt den monteringsanvisningen du länkade till var den jag kollade också. Men blev inte klok på den.
Dock kunde jag misstänka av texten där att man skulle kolla under luftburken. Var dock inte säker. Bättre att fråga eliten här inne. 8)

Tack ska du ha!
som nämnt ovan, enklast att plocka ut burken så synns det bättre, du ser på bilden också
Bilagor
kontakt.JPG
kontakt.JPG (57.79 KiB) Visad 3914 gånger
av Bubbe
ThunderAce skrev:som nämnt ovan, enklast att plocka ut burken så synns det bättre, du ser på bilden också
HELT underbart! TACK!
av Bubbe
Hej igen!

Nu har jag äntligen, efter några bekymmer med generator och annat krafs, äntligen fått igång bilen igen och tänkte ge mig på operationen med extraljusen. Har skaffat det där kontaktstycket som man ska ha från Volvo (kontaktisolator) och det paketet med två sladdbitar... (Fast jag ska ha tre ljus, behöver jag fler eller kan jag "tjuvkoppla" från en tamp?

Nåväl, jag lyfte luftburken i dag - och döm om min förvåning (eller dumhet), men jag hittar då ingenstans som den där kontaktisolatorn ska sitta?
Jag bifogar några bilder på utrymmet i motorn samt på kontakten. Vore jättesnällt av er som är kunniga om ni kan peka ut/beskriva vad jag ska göra och var.

Måste betona att jag redan har extraljusknappen inbyggd i min ac-panel och att den tänds blått när jag har helljus på, så det ska absolut finnas fördraget!

Snälla ni, vad är det jag missat för något?
/Bubbe

Kontaktisolatorn:
Bild

Följande bilder: insidan, motorn under luftburken och insidan av karossen.
Bild
-
Bild
-
Bild
Användarvisningsbild
av wissel
Men om du har knappen på plats så kan det kanske vara så att någon
redan kopplat på den kontakten och att det ligger "en kabelrulle" gömd
någonstans bakom grillen eller rent av undertill.
På bild 4 ser det ju ut som det är redan anslutet på den kontakten man ser rödkabel och vitkabel. du har nog redan färdigt dom är gömd bakomgrillen eller i nedrespoilern. Följ kablarna från gråa kontakten vid skärmen på bild 4
av Bubbe
snoddasD5 skrev:På bild 4 ser det ju ut som det är redan anslutet på den kontakten man ser rödkabel och vitkabel. du har nog redan färdigt dom är gömd bakomgrillen eller i nedrespoilern. Följ kablarna från gråa kontakten vid skärmen på bild 4
Okej, nu ska vi se om min hjärna är med... :D Du menar att det kan vara så att tidigare ägare redan haft extraljus på bilen men tagit bort dem innan jag köpte? Har jag uppfattar det rätt?
wissel skrev:Men om du har knappen på plats så kan det kanske vara så att någon
redan kopplat på den kontakten och att det ligger "en kabelrulle" gömd
någonstans bakom grillen eller rent av undertill.
Bakom grillen? Så ett tips torde i så fall vara att "ploppa" loss grillen och se om det ligger någon härlig liten kabelhärva där?

Ursäkta trögheten, vill vara noggrann och frågar hellre en gång för mycket. Litar mer på er som verkar ha lite koll på det hela.
Användarvisningsbild
av wissel
Bubbe, du haar fattat rätt. :-)
garanterat ligger det en kabel som använts av tidigare ägare, därav knappen osv.
:-)

Hej Nu fungerar det. Det visade sig vara :-/ O-[…]

Nu går det att bygga och beställa ES90 […]

740 lambda

Kolla först vakuumslangen mellan insug och M[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Du får googla runt. Har för mig att det[…]