Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av oktan
Hej! Då jag har stora problem med att få ut drivaxeln ur automat lådan på min bil så får jag tänka om. Har hållit på en vecka nu men får inte ur den!!
Det jag nu tänker göra är att låta den inre delen vara kvar i lådan och byta ut resten av axeln (tripodled+axel+yttre knut) men stötte på problem med en axel som en kompis hade liggandes som inte passade.

Så nu får jag beställa en från en skrot på fastlandet (Bor på gotland som är ett u-land vad gäller bilskrotar) istället och vill därför vara 100% helt säker på att den axeln jag beställer kommer att passa delen som sitter kvar i lådan (Dvs tripodleden måste passa i fettkoppen som är fast i lådan) .

Min del som sitter kvar på bilen (taskig bild jag vet!) är bild A.
Jag förstår att A. i detta fall är artikel nummret.
Vad är B. för nummer? ngt man måste bry sig om då man beställer ny axel?
För söker man på regnummret på bildelsbasens sida får man ju upp en massa axlar som inte passar på bilen som jag tyder det.

Bild

Kompisens felaktiga axel vars triopdled var för stor för att passa i min del har detta artikelnummer. Bild B.
Bild

Så om jag beställer denna axel som har rätt artikelnummer (A) men fel B nummer. Är denna axel då identisk med den jag har på min bil? Bild C.
Bild

Hoppas någon kan ge mig ett konkret svar på detta. För nu är mitt tålamod snart slut med detta axelbyte.

Tack!
av ThunderAce
Såvitt jag vet när man köper en del på Volvo så tittar de bara på artikelnummer inga andra nummer. Skulle tro att det andra är nån form av serienummer
Eller tillverkningsdatum kanske, såg det nu

02 05 28
År mån dag

När jag beställde en beg. styrväxel till en V70 så gick jag på artikelnummer endast, såg ett liknande nummer på den också men brydde
mig inte om den, köpte från JB Bildemontering, fraktfritt, och man kan lämna tillbaka
om det skulle vara nåt, antingen pengar tillbaka eller ny del fraktfritt dock så står man för frakten tillbaka själv av den gamla
Användarvisningsbild
av oktan
ThunderAce skrev:Såvitt jag vet när man köper en del på Volvo så tittar de bara på artikelnummer inga andra nummer. Skulle tro att det andra är nån form av serienummer
Eller tillverkningsdatum kanske, såg det nu

02 05 28
År mån dag

När jag beställde en beg. styrväxel till en V70 så gick jag på artikelnummer endast, såg ett liknande nummer på den också men brydde
mig inte om den, köpte från JB Bildemontering, fraktfritt, och man kan lämna tillbaka
om det skulle vara nåt, antingen pengar tillbaka eller ny del fraktfritt dock så står man för frakten tillbaka själv av den gamla
Tack!
Ja det låter som att det andra numret skulle kunna vara tillverkningsdatum som du säger. Det är tydligen rena djungeln när det kommer till att hitta rätt drivaxel då inte ens bildelsbasens sökning ger en felfri sökning. Hur ska man veta att delen passar då eg ?
Får gå på att beställa via artikelnumret och hoppas att jag får en exakt likadan axel antar jag.
Tack igen!
av *pettson*
Frågan är om det är bildelsbasens fel att folk inte har en aning om hur man söker i den? Ja ta inte åt er personligen..företag är inte duktiga på att söka där heller trots att sidan är så uppenbart enkel.
Det finns *VAD ÄR DET HÄR?* rutor att klicka i för att få info om hur sökning går till. Men det fungerar lite som ikeas anvisningar till möbler. Det mesta är som dekoration, ingen läser det, alla kan ju redan.
Allt och alla skriver ett regnr och förbannar sen att fel del kommit. När man satt på orginalnumret från början.. Känns det igen?

Det finns en stor fin ruta till höger om rutan för registreringsnummer, ALDRIG ALDRIG ALDRIG använda registreringsnummer någonsin någonstans på någon sida eller företag om du har ett orginalnummer och det finns en sådan sökfunktion. Orginalnummer gäller ALLTID över ett registreringsnummer, det oavsett bil eller fabrikat.
Av en händelse finns det tre olika alternativ man kan kryssa i den magiska rutan.

*ARTIKELNUMMER
* MOTORKOD
* VÄXELLÅDSKOD

Låt nu ARTIKELNUMMER vara ikryssat, det fanns ju ett sånt.. skriv in det artikelnummer du hittat på axeln..

8686216, tryck på SÖK.. VIPS.. 54 sådana drivaxlar finns i vårt avlånga land.
Sortera dom på pris om det är det intressanta. Sortera på miltal om det är det intressanta. Eller sortera på årsmodell osv..

Sen går det att göra massor mer saker med basen, men det är overkill just nu.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]