- fre 06 mar 2015, 20:01
#955128
Amli skrev:Det skulle onekligen sticka i mina ögon om polisen gled runt i en XC90. Finns vettigare ställen att lägga pengarna på inom poliskåren. Däremot är det perfekt att byta Säpos X5:or nu mot XC90.Det är ju inte helt omöjligt att den erbjuds till ett bra pris lite i skymundan så där, och får vi se den som polisbil är det knappast som dussinbil utan snarare för befäl eller dylikt. En MB V-klass (eller VW Multivan för den delen) är inte billig den heller med polis-spec.
MartinS skrev:Snyggt att relatera till Toyota Land Cruiser... Liiiite olika bilar skulle jag vilja påstå... Skribenten vet ju inte vad han skriver om.Toyota LC rattas i princip enbart av rytteriet så det var onekligen ett något skevt exempel.
crumpets skrev:Frågan är om inte polisens körmönster kan passa en laddhybrid såpass bra att det ändå blir en besparing eller kostnadsneutral grej efter ett par år. Kan man ladda varje natt och mest glider runt i stan borde man kunna köra på extremt lite bensin med en T8, jag tror det skulle kunna under rätt omständigheter bli en klart rättfärdigad tjänstebil. D5 aut lär ju vara galet törstig i stan.Jag skulle nog vilja påstå raka motsatsen och hävda att polisens körmönster passar mycket dåligt för en laddhybrid. Bilarna rullar alldeles för många av dygnets timmar och därtill allt för ofta på ett sätt som fullständigt dränerar batteriet. Då hade en T6 utan ett tungt batteri varit ett bättre alternativ, och D5 då förstås.
Kör: BMW 340i xDrive Gran Turismo M-Sport -18 och BMW M140i xDrive Shadow -18