- lör 07 mar 2015, 15:55
Har lite problem med min 940. När jag köpte den var tomgången orolig och kunde antingen stanna på 2000RPM eller varva upp sig till 2000RPM för att sedan gå ner till 1000RPM, sedan upp till 2000RPM o.s.v. Jag rengjorde gasspjäll, tomgångsventil och bytte sensorn på spjället och ställde in den så det klickar så fort man vrider på gasrullen. Detta hjälpte något, och tomgången la sig antingen på 1600RPM eller varvade upp sig till 1600RPM, sedan ner till 1000RPM o.s.v.
För någon vecka sedan tog jag av extraljusen, och i samma veva så gick avgasröret sönder på något ställe. Tomgången gick nu ner till normala 800RPM i en vecka, men nu är problemet tillbaka.
Vad kan det vara? Vet att avgasröret är trasigt någonstans innan lambdasonden, kan det vara därför den beter sig som den gör? Problemet kommer när man kört, när man startar den första gången så är tomgången bra.
För någon vecka sedan tog jag av extraljusen, och i samma veva så gick avgasröret sönder på något ställe. Tomgången gick nu ner till normala 800RPM i en vecka, men nu är problemet tillbaka.
Vad kan det vara? Vet att avgasröret är trasigt någonstans innan lambdasonden, kan det vara därför den beter sig som den gör? Problemet kommer när man kört, när man startar den första gången så är tomgången bra.
- By Solomon