Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå alla kunniga volvoägare!

Jag har fått problem med min v70, den går inte längre att få upp i motorvägsfart och både turbon och växellådan verkar inte riktigt friska.
Bilen är som sagt en 2008 års modell med automatlåda som har varit taxi och har rullat 27.000 mil.

Växellåda: växlar inte upp vid acceleration förrän gasen släpps, den vill inte heller växla upp när jag lägger den i det "manuella" läget.
Motor/Turbo: Enligt en mekanikers dator så visar den följande felkoder:
-Beräkningsfel.
-Turboladdare/Övertryck. (fel på wastegate?)
-Avgasrecirkulationsgivare. (var sitter denna givare och vad är det officiella namnet på denna del?)
-A-krets. (vet inte heller vad detta är för del)

Mekanikern jag köpte bilen av som även kollade upp felkoderna vill inte utföra jobbet och tyckte att jag skulle åka till en Volvoverkstad istället.
Jag skruvar helst själv istället för att lämna bort jobbet om det inte är så att det verkligen behövs.

Har någon av er erfarat samma problem eller har input på hur jag bör gå till väga så svara gärna. :)

MVH/ Fredrick
RCK skrev:Tjena
hoppas det har löst sig med bilen.
jag undrar om du kom på vad det var för fel jag har liknande symtom på min s80
Tacksam för tips
Tjena!
Det har inte löst sig så nu får det bli att ringa runt till lite verkstäder och kolla prisförslag på skiten.
Kan meddela vad problemen var när bilen har varit på verkstaden.
FredrickJohansson skrev:
RCK skrev:Tjena
hoppas det har löst sig med bilen.
jag undrar om du kom på vad det var för fel jag har liknande symtom på min s80
Tacksam för tips
Tjena!
Det har inte löst sig så nu får det bli att ringa runt till lite verkstäder och kolla prisförslag på skiten.
Kan meddela vad problemen var när bilen har varit på verkstaden.
Har mekaniker i frågan VIDA så att du får ut vettig data när han väl felsöker. Man får lite mer info än vad du skriver
om man söker igenom bilen med rät grejer.
Men det kanske är sökt med VIDA bara att du har kortat ner infon där

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]