Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frohm
YoZ skrev:Lite inputs

Ägde en V70 T6 AWD Polestar 2009 i lite drygt ett år. Hann avverka 3500 mil.

Med lätthet en av de finaste bilar jag ägt! Grym komfort kontra ordentligt fin prestanda! Vi snackar 2 ton volvo som accelererar 0-100 på under 6 sek. 0-200 19-20 sek (autobahn).

Bilen drack 1.1-1.3 blandad körning / 98oktan. 0.88 landsväg/ 98 oktan.

De flesta T6:or släpptes fullutrustade. Summun standard tror jag? Nog rätt lätt att hitta bilar med mycket utrustning. Något som jag dock rek är premium sound paketet. Otroligt fint ljudsystem med dynaudiohögtalare inkl sub. Tror systemet pumpar 700-800 w i surround, om inte mer;)?

Laminerade rutor är inte dumt heller. Gör bilen duktigt tyst i kupén!

T6:an är lite av en udda bil. Ställ in dig på att den inte är gratis att äga! Skatt, försäkring, förbrukning kan nog upplevas aningen saftig. Värt? Ja om man tycker sig ha råd. Grymt rolig bil.

Se till att hitta en bil med god dokumentation, krav fullservad ? Försök hitta en bil så du får garanti. Jämför försäkringsbolag och se hur många mil deras maskinskadeförsäkringar gäller upp till!

T6:an är rätt billig att standardserva. Det som gäller att vara noga med efter mina erfarenheter är att vara noga att kolla så automatlåda/ AWD lirar som de skall. Så nära som silkeslen växling samt vibrationsfri drivning skall gälla! Lyssna gärna efter missljud/ kardanljud från haldexkoppling/ slutväxel. Defekt slutväxel kostar ex 35-50000 sek att byta! Inte roligt.

Att Byta samtliga oljor på AWD:n / automatlådan är något jag absolut rek! Är inte specifikt för T6:an. Men detta är inte dumt att göra!

Lycka till!

under 6 sek? då har du nog gjort något rejält med motorn ? om du optimerar den med polestar gör den ca 0-100 på 6,7 sek
av Andis
the_dolph skrev:Menar du den svarta som hade gått närmare 14000 eller den mörka som hade gått runt 7000? Jag gillar båda, synd att den ena hade gått 14000, men den var fint utrustad samt facelift till 2013

Med vänlig hälsning, Lars
Ja precis den som gått 14000 mil. Riktigt fin. Verkar vara såld nu. Köpte du den?

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av the_dolph
Nix, letar fortfarande efter en med rätt utr, miltal och skick.
av YoZ
"under 6 sek? då har du nog gjort något rejält med motorn ? om du optimerar den med polestar gör den ca 0-100 på 6,7 sek"

-Frohm. Ta ut en V70 T6 Polestar och testa själv är mitt tips om du inte redan gjort det!

Bilen gör 0-100 på låga 6 sek. Detta avläst visserligen från bilens mätare. Blev sj förvånad över resultatet. Mätaren kan givetvis diffa eller så har jag sett fel!

Bra knuff i bilen vilket som!
av Frohm
YoZ skrev:"under 6 sek? då har du nog gjort något rejält med motorn ? om du optimerar den med polestar gör den ca 0-100 på 6,7 sek"

-Frohm. Ta ut en V70 T6 Polestar och testa själv är mitt tips om du inte redan gjort det!

Bilen gör 0-100 på låga 6 sek. Detta avläst visserligen från bilens mätare. Blev sj förvånad över resultatet. Mätaren kan givetvis diffa eller så har jag sett fel!

Bra knuff i bilen vilket som!
Aldrig haft förmånen testa en v70 t6 polestar men jag tror dig att den går jäkligt bra för vara en stor familjeracer.. har själv en c30 t5 polestar och man märkte en bra skillnad mot original.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Vad tror ni om följande alternativ? Fördelen är att båda ligger i Sthlms trakten om man skulle åka ner. Den ena hade fördelen med vanlig motorvärmare (kabel) samt enbart 8000 mil. Nackdelen där av avsaknaden av drag samt toning på rutorna. Den andra är riktigt snygg men har gått längre. Fördel: utrustning, drag, toning. Nackel bensinvärmare, vill hellre ha vanlig (blir mkt kortare turer)

Jag länkar båda här:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=1

Samt den med mer utrustning
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=1

Oavsett modell så kommer jag att lägga till polestar vid nästa service.

Mvh Lars
av AllramEest
Den med 13000 mil på mätaren har ju mycket mer utrustning: drag, taklucka, 4C, RSE, navi, troligen premium sound även om det står high performance, jag tycker mig se en dynaudiologga och tror inte det är dynaudio till high-performance (jag kan ha fel, men exakt så var det med min...). Den har även keyless, adaptiv farthållare (mycket praktiska funktioner), aktiva lysen, blis mm. Samt som grädde på moset mycket snyggare fälgar...
Även om den andra inte har gått så långt känns den fattigt utrustad. Jag skulle lägga pengarna på "långmilar'n", men det beror ju på vad man är ute efter.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Berätta vad du vet om riddemark.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 24
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]