Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
simonhalmstad skrev:Ehh? Powershiftlåderna är ju riktigt bra inget fel på dom!
Jag ska inte vara sån, men har du testat en PS i en volvo? :-O) :wink:

Sjukt seg på att växla ner och rullar bakåt om man inte är snabb med gasen i lutning. Körde en V70 T4 PS som hade gått strax över 8000mil i hård miljö. Den var katastrof! I jämförelse - en 2,5FT som rullat 20000+ hårda mil kändes som ny!
av Linqid
Kallar man den riktigt bra har man helt enkelt kört den för lite. Är inne på min andra V70 T4 med PS och den fungerar helt okej till vardaglig körning och växlar relativt mjukt och snabbt, men är rent av kass när det kommer till parkering, start/stopp i lutning och allmänt i situationer som kräver lite finlir.

Hur väl den håller i längden kan jag inte säga något om då min MY12 bara kom upp i 2500 mil innan jag bytte till en ny men är det som XC90_Executive skriver ovan låter det ju som att kvalitén på lådan sett över längre tid lämnar en del att önska. Hade jag fått välja hade jag valt en "vanlig" låda.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ja dom är lite bökigare & ryckigare i låg hastighet men dom funkar riktigt fint i högre hastigheter.

Nu finns det ju en V70 T4 med vanlig automat.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har haft min ps i 3000 mil ungefär, hade inte bytt mot en raggarautomat ens om bränslet varit betalt, avskyr verkligen slirandet volvo och aisin ska envisas med.
Men nya ska väl vara med lockup på fler växlar, och tidigare, men då gnäller folk på "dålig" körkomfort istället.
Enda gången man märker av PS är vid stillastående och att den växlar snabbt istället för att det känns som att spänna ett gummiband :)
av mattish
XC90_Executive skrev:
Jag ska inte vara sån, men har du testat en PS i en volvo? :-O) :wink:

Sjukt seg på att växla ner och rullar bakåt om man inte är snabb med gasen i lutning. Körde en V70 T4 PS som hade gått strax över 8000mil i hård miljö. Den var katastrof! I jämförelse - en 2,5FT som rullat 20000+ hårda mil kändes som ny!
Japp det har jag.. Lite segare än DSG är dom, men har man ett bestämt gaspådrag så är den väldigt bra tycker jag. Ryckigheten vid finlir är lite tråkig, särskilt om man ska manövrera med släp.

Att den rullar bakåt i backar är inget problem eftersom det är "hillhold" på dom. Dvs. att den håller kvar bromstrycket en stund i uppförsbackar när man stått still och släpper bromsen.

Hållbarheten är det nog inget fel på. Problem med powershift (Volvo, Ford, Renault m.fl) verkar vara sällsynta. Dessutom så är det ju schemalagt oljebyte på dom vilket är ett stort plus ;) Ogillar den gamla slirlådan. Den nya slirlådan är bättre och den som det skrivs här i tråden är säkert också en bra låda.
Användarvisningsbild
av Anders E
s6025t skrev:Återförsäljarna har fått tekniska data på MY16 där finns all data om typ av växellåda motoreffekt dragvikt fordonsskatt o sånt t.ex där fanns AW71? nåt till de nya motorerna säljaren var konfunderad o trodde att AW70 skulle vara 7-växlad då den 8-växlade heter AW81 men 70-serien är 6-växlad
Stämmer, jag fick min offert idag och lådan heter AWTF-71SC.
av Hisingspaddan
Anders E skrev:
s6025t skrev:Återförsäljarna har fått tekniska data på MY16 där finns all data om typ av växellåda motoreffekt dragvikt fordonsskatt o sånt t.ex där fanns AW71? nåt till de nya motorerna säljaren var konfunderad o trodde att AW70 skulle vara 7-växlad då den 8-växlade heter AW81 men 70-serien är 6-växlad
Då fick vi svaret på den ursprungliga frågan, tackar!
Användarvisningsbild
av Anders E
Hisingspaddan skrev:
Anders E skrev:
Då fick vi svaret på den ursprungliga frågan, tackar!

Hoppas nu den är bättre än min AW-80 från -08....
av perhall
Anders E skrev:Hoppas den inte växlad som 2.0F, 4000 rpm vid 100km/h...
2.0F varvar 2600 vid 100 med automat
3200 med manuell...
av Ivanhoe1
Såg att det stod AWTF-80 SD på offerten jag fått för en xc70 d4 awd -16. Kan inte hitta någon info på google om SD (enbart SC). Någon som vet vad SD är?

Jo, det kan se ut til at innleggene kommer cirka &[…]

Reparera läckande AC

Bestämt mig för att fixa min manuella AC[…]

Lambdalampan lyser

Har rengjort luftmassesensorns trådar men re[…]

V70 D3 2016 bra köp?

Hej, Är ny till V70II och tänker dä[…]