Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
#955100
Skulle tippa att de bygger på dagens 6 växlade aisin lådor men att de är förnyade och uppdaterade med bl.a. eco+ funktion.

Vet inte varför man skulle ta fram en helt ny om man ändå ganska nyss tagit fram en 8växlad.
Troligtvis är det en besparing på något sätt.
Användarvisningsbild
av crumpets
#955101
http://www.aw-europe.be/products/at-lineup-fwd

AW själva har ingen 6-växlad i den nya generationen i alla fall... Det är samma gamla TF-80-låda som vanligt.

Andreas80, det är alltid attraktivt att kunna erbjuda billiga produkter så att bygga en 6-växlad är inget konstigt bara för att man nyss utvecklat en 8-växlad. Olika marknadssegment.
Användarvisningsbild
av crumpets
#955205
TF70 står ju klart och tydligt är samma generation som TF80. Verkar som en b-variant av gamla lådan alltså, som man kallar ny eftersom den nu är lite försvagad.
av s6025t
#955228
Det finns en ny version av AW70-serien den ska dela vissa tekniska saker ihop med nya 8-växlade lådan kollar man t.ex 0-100km/h så är den nya i stort sett lika snabb som manuella o bränsleförbrukning en är bara några % högre än manuell numer så det är en rejält omarbetad låda.
Här finns den nya AW70 lådan den går en bit över 300NM den äldre finns kvar o har samma beteckning av nån anledning
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html
av Hisingspaddan
#955376
Känns betryggande med en klassisk AW-låda av beprövad konstruktion iallafall. Skönt att Volvo kastat ut dubbelkopplings-skitet.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#955383
Ehh? Powershiftlåderna är ju riktigt bra inget fel på dom!
Användarvisningsbild
av crumpets
#955388
s6025t skrev:Det finns en ny version av AW70-serien den ska dela vissa tekniska saker ihop med nya 8-växlade lådan kollar man t.ex 0-100km/h så är den nya i stort sett lika snabb som manuella o bränsleförbrukning en är bara några % högre än manuell numer så det är en rejält omarbetad låda.
Här finns den nya AW70 lådan den går en bit över 300NM den äldre finns kvar o har samma beteckning av nån anledning
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html
Det betyder ingenting alls. Även min är specad till bättre 0-100 med aut än man. Det låter skumt att de skulle ha lanserat en helt ny produktlineup och inte skriver något om det nånstans. Var hittar du egentligen info om dessa AW70?
av s6025t
#955396
Återförsäljarna har fått tekniska data på MY16 där finns all data om typ av växellåda motoreffekt dragvikt fordonsskatt o sånt t.ex där fanns AW71? nåt till de nya motorerna säljaren var konfunderad o trodde att AW70 skulle vara 7-växlad då den 8-växlade heter AW81 men 70-serien är 6-växlad
Senast redigerad av 2 s6025t, redigerad totalt 0 gång.
av Hisingspaddan
#955399
simonhalmstad skrev:Ehh? Powershiftlåderna är ju riktigt bra inget fel på dom!
Visst, Volvo har ju inte haft problem i den magnituden som VW haft med Dsg men dubbelkoppling är helt klart en känslig konstruktion.
Tror den lämpar sig bäst i lätta och motorsvaga bilar. Momentomvandlare ger oslagbar komfort och smidigare körning inte minst vid parkeringsmanövrar. Och oöverträffad livslängd.

Låter som om det kan vara kalkrester fr&arin[…]

Och varför har denna tråden fått […]

ger det något att betala för en en 4-[…]

Reparera läckande AC

Kolla med AC-firman att de är ok med att du b[…]