Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Inferno
Full tank gav mig 780 kvar till full tank. körde 4-5 mil.. plötsligt står det 1150km kvar.. Sen hoppar det till 740.. idag stod den på 758..körde knappt en mil innan den hoppar till 730..något ni känner igen?
Användarvisningsbild
av joel80
Beror helt på hur du kört senaste (tror det är) 30km.
Lyckas man "snålköra" en mil eller två påverkar det totala sträckan mycket om man har mycket soppa i tanken.
Ja delvis. Färddatorn räknar ut senaste tidens medelförbrukning och extrapolerar sedan hur lång till du kan köra.

Kör du där förbrukningen varierar mycket så hoppar den distans du kommer fram och tillbaka.

Kör du en längre tid i jämn fart på en motorväg så ska "kvarvarande sträcka" räkna ner jämt utan att hoppa.
Användarvisningsbild
av joel80
På min funkar det rätt bra (jag kör de flesta sträckorna med rätt jämn förbrukning) fram till det är ca 220km kvar. Då brukar det ta ca 12-13 mil till den visar --- till tom tank! Lite lurigt där på slutet!
:)
Användarvisningsbild
av joel80
Men då borde dom väl gjort tvärtom?!! Som det är nu tror man ju man har mer soppa kvar än vad det är!

När det står --- till tom tank är det inte mycket kvar! Jag har kört 3-4 mil efter det och när jag tankade efter det fick jag i 69,7 liter! (70 liters tank på V70)
Det jag pratade om är längre motorvägskörning, där kvarvarande distans visar att man ska ta sig hem med några mils marginal. Så står det tills det är mellan 50 och 100 kilometer kvar -- då går kvarvarande distans ner snabbare. Då brukar jag tanka så snart jag kan för att inte bli stående.

När jag har tankat har det hittills inte gått i så lite som kvarvarande distans indikerar, utan det har funnits marginal. Jag tror inte jag någonsin fått i mer än 65 liter.

Jag kör väldigt sällan med lite diesel i tanken, så det rör sig inte om så många gånger jag provat.
Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätare[…]

Det var Bilbolaget som sa att man måste kopp[…]

Eftersom jag inte lyckats reda ut vilken av de 2 s[…]

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade […]