- fre 06 mar 2015, 20:50
I helgen var jag på stan i Gävle framåt småtimmarna och såg en polisbil med en blå lysande led-ramp på taket! Jag undrade vad sjutton det betydde och fick mitt svart i den här artikeln:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ise-lights
Polisen testar en ny typ av blåljus i flera svenska städer. Det kallas "cruise lights" och innebär att blåljuset i larmbågen är tänt i ett fast blått sken med svag ljusstyrka.
Målet är enligt polisen att "öka synligheten och visa på en polisiär närvaro".

Jag förstår tanken och kan tycka det är klokt.. speciellt i krogmiljö där det troligen kan lugna vissa hetsporrar att polisen syns. Men tycker det varit lite dålig med information om det och om jag inte hade läst artikeln och lärt mig att man inte behöver ge fri väg när det lyser så hade jag blivit lite osäker om jag kört bil och fått en sån bakom mig.
Testas tydligen i Västerbotten, Gävleborg, Stockholm, Skåne, Västra Götaland, Kalmar och Östergötland.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ise-lights
Polisen testar en ny typ av blåljus i flera svenska städer. Det kallas "cruise lights" och innebär att blåljuset i larmbågen är tänt i ett fast blått sken med svag ljusstyrka.
Målet är enligt polisen att "öka synligheten och visa på en polisiär närvaro".
Jag förstår tanken och kan tycka det är klokt.. speciellt i krogmiljö där det troligen kan lugna vissa hetsporrar att polisen syns. Men tycker det varit lite dålig med information om det och om jag inte hade läst artikeln och lärt mig att man inte behöver ge fri väg när det lyser så hade jag blivit lite osäker om jag kört bil och fått en sån bakom mig.
Testas tydligen i Västerbotten, Gävleborg, Stockholm, Skåne, Västra Götaland, Kalmar och Östergötland.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13