Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
Hej! Är det någon som vet var jag kan få tag på tändningsspånning lättåtkommlig någonstans i närheten av mittkonsollen. Det fungerar ej från spänningsuttaget eftersom denna blir spänningssatt när dieselvärmaren går. Kanske någon kabel som går till instrumentbelysningen men vilken och var. Det kommer inte att dra mycket ström eftersom det bara ska anslutas ett litet relä där.
Tack på förhand.
av oldtimersmc
Beskriv vad du tänker göra så kan du lättare få hjälp.
av ÖIVIN
Jag har installerat en batteriladdare och en nätenhet (230/12volt) till motorvärmarintaget i bilen. Laddaren har inbyggt relä för inkoppling mot motorvärmare och kupefläkt. Detta relä aktiveras av en mottagare vars sändare jag har inne i huset för fjärrstart. Nätenheten omvandlar 230v till 12v och driver sändarens radiomottagare som placeras i bilen. Tändningsspänningen tänkte jag låta dra ett relä som i sin tur matar en siren med spänningen från nätenheten. På så sätt får man en ljudande påminnelse om att sladden sitter i om man startar bilen utan att dra ur sladden. Tog först denna spänning från spänningsuttaget i mittkonsollen men det visade sig att den blir spänningssatt när man kör dieselvärmaren och då tjuter sirenen. Kanske kan jag stå ut med detta eftersom man aldrig kör dieselvärmaren samtidigt som elvärmaren men den tjuter även en stund när man larmar på .
Vore tacksam för tips om annan tändningsspänning vid ett lättåtkommligt ställe.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]