Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag letar efter min nästa bil, en volvo S80 ll automat utav dom tidigare årsmodellerna 07-09.
Hittar inte så mycket info om dom på forumet, kanske jag som söker fel.
Har följande funderingar.

1.) Jag vill helst ha en med 3.2l motorn, för att slippa kamremmen och turbon. Inbillar mig att bränsle förbrukningen inte skiljer sig så mycket mellan 2.5T & 3.2l motorerna.
Men volvos tidigare raka sexor har ju lite dåligt ryckte om sig? Så hur är den här 3.2l sexan, har det varit några större kända problem på dem?

2.) Elfel har jag läst mycket om på första gen. S80, är det något som finns kvar på dom tidiga modellerna S80ll ?

3.) Har haft high performance ljud i min tidigare volvo V70 -03, är det stor skillnad mellan Preformance och high performance ljudet i S80ll?

4.) Kända typfel eller barnsjukdomar man bör kolla är fixade på dessa tidiga modeller?

Kan ni svara på någon fråga ovan blir jag mycket glad, eller om ni berättar hur ni upplevt eran S80ll, är det en bil att satsa på?
Volvos tidigaste raka sexor var väl på 960 och på de känner jag inte till några som helst problem. l6:orna räknas väl allmänt till de skottsäkra motorerna, med undantag för de tidiga T6:orna som hade problem med turbohaverier och underdimensionerade automatlådor.

Men hur som helst skulle jag definitivt försöka vidga vyerna från enbart 3.2:an till T6 och kanske t.o.m V8! T6 och V8 är alltid välutrustade (summum) så minst high performance-stereon kan du räkna med. Har inte kört 3.2 men av vad jag hört av andra (xerent bl.a) är det en trevlig motor men kanske inget man hade satsat på om man fått en T6:a för samma pengar. Kikade lite snabbt på blocket nyss och 3.2:orna gick för ca 80-120 tkr medan T6:or och V8:or brukar kunna gå för ca 120-150 tkr för en MY07-09-ish (dock ganska få ute just nu).
llesrof skrev:Då letar du nog i fel forumsdel :wink:
Jaha! Tänkte när det gällde dom tidiga modellerna 07-08, att det var den här delen. Admin får gärna flytta tråden om den hamnat fel.

@ Schmoyoho
Jag tänkte mer på sexorna som var i förra S80in alltså 2.9l ~200hk, har sett några trådar där det inte pratades så gott om dem. Men det kan ju vart enstaka dåliga exemplar.

Har faktiskt kollat på någon V8 men är lite rädd att förbrukningen drar iväg med en sådan, men dom är välutrustade!

Okej, summum innebär att det är minst high preformance stereon. Mycket bra info, tack!
Det är inte så många ute just nu som du säger och dom flesta ligger hos bilhandlare, men det är väl en sådan bil. Är rätt förtjust i svarta bilar också, så då vart det än mindre att välja på just nu.
Elektronikspöke brukar det finnas i dessa bilar då det börjar bli till åren. Vad för sorts körning kör du? Jag är rätt nöjd med förbrukningen på min bil med tanke på med vad man får för det.
simonhalmstad skrev:Elektronikspöke brukar det finnas i dessa bilar då det börjar bli till åren. Vad för sorts körning kör du? Jag är rätt nöjd med förbrukningen på min bil med tanke på med vad man får för det.
Bilen kommer att användas till vardags, då blir det oftast kortare körningar på två till tre mil. Sen gör jag längre turer ca: 1 gång i månaden på ~50mil ToR på motorväg. Jag har en rätt lugn körstil. Med V8an följer även AWD med, vilket jag uppskattar under vintern. Men hade AWD på V70in och tyckte att dom gånger jag verkligen har användning för den inte riktigt försvarar den högre driftkostnaden.

Något elfel som är mer förekommande?

@ StefanN
Låter bra, får se om någon har något dåligt att säga ang. dessa 3.2l motorer.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]