bjornw skrev:Amli skrev:Jo, säg! Vad säger dom? Bättre? Sämre?
XC90 väger över på familj, framtid och energi. X5 väger över på förare och prestanda.
Stjärnbetyget blir lika mellan dem. D5 får däremot högre betyg och ren T6 lägre.
Det är en subjektivt skriven artikel, ingen regelrätt test. Mer resonerande text med många formuleringar som "jag tycker", "anser jag att" å liknande. Han tycker pekskärmen blir kladdig fort, är för liten och att solen gör instrumenten svårlästa. Han säger sig föredra X5s instrumentering och liggande skärm. Sedan några saker som verkar ha att göra med att T8an är lite ofärdig. Det är inte nedslående läsning men inte WOW heller. D5 får högre omdöme ur alla aspekter utom kraften i högre fart, troligen kommer T8 nå minst samma nivå när den är klar.
Det intressanta var att artikeln var mer kritiskt granskande av vissa detaljer än vad jag tidigare läst om nya XC90. Men trots belysande av vad som inte är perfekt i XC90 så verkar den stå sig riktigt bra mot Bmw X5. Det var i princip bara själva köregenskaperna som var vassare i BMW:n, och det är ju också bmw:s stora fokus. Så ingen förvåning med det.
Resten verkade vara bättre totalt sett i Volvon

-)
Sedan är det tydligt att de hade med en X5 och gjorde en snabb jämförelse på plats vid Xc90-lanseringen och det är inget djupgående test på hemmaplan. Hoppas de kör ett fullfjädrat test snart med riktig förbrukningsmätning etc!