Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Arnold skrev: Om vi nu antar att man kör på samma däck i 3 år. Om däcken är 3 år när man börjar köra på dem. Hur bra är de då år 4, 5 och 6?
I stort sett lika bra som ett par nya däck som använts i 1, 2 och 3 år.
Senast redigerad av 1 Mabuse, redigerad totalt 0 gånger.
akademisk diskussion utan verklighet!
vad har ni för däck på husvagnen som ni har efter?
de har oftast bara 10 + kg marginal i viktklass på av fabrikanten regbesiktade däck + för lågt lufttryck,
Isak
av *pettson*
isak skrev:akademisk diskussion utan verklighet!
vad har ni för däck på husvagnen som ni har efter?
de har oftast bara 10 + kg marginal i viktklass på av fabrikanten regbesiktade däck + för lågt lufttryck,
Isak
:-)-) Precis.. i teorin så nogrant. Men följer man upp med hur resten av miljön kring föremålet ser ut för att det du köpt ska kunna prestera? Inte alls.
Håller med Pettson, till vanliga svensson kunder så gör det absolut ingen
skillnad.
Att dom förvarats rätt kan man väl anta då det är en däck handlare som säljer dom.

Tror knappast att dom legat utanför shopen i direkt solljus,
eller vad tror du Mr Executive??
Men fortfarande tror....

Dom kan ju ha legat i en kontainer utanför som blir 60 grader varm på sommaren. Man får ju givetvis bestämma själv hur man vill göra. Jag tycker att det är dumsnålt att spara in på det enda som har kontakt med vägbanan. Det kan vara skillnad mellan liv och att sitta som en fluga i grillen på en 24m timmerbil. Jag sparar aldrig på säkerhet.
..likväl som dom nya kan ha varit sämre lagrade.... Frågan var om 2 år gamla är dåliga. Svaret är ju att dom är som nya. Sedan kan ju en massa omständigheter ändra på det, men det var inte kärnfrågan.
Dessutom låter det lite enkelt att säga att kör jag på nya däck är det säkrare!! Då måste du byta ganska ofta?? För enbart friska däck skapar ingen säker förare.
Jag byter varje säsong. För då brukar dom gamla vara tillräckligt slut.

Det är mycket andra saker som ger en säker färd. Men det är fortfarande däcken som har kontakt med vägen. Med dåliga däck kan man vara i princip hur duktig som helst på att köra, det går år skogen i en nödsituation ändå. Ja, jag har provat. Jag har gått några olika körsäkerhetsutbildningar.

Ett korrekt lagrat däck som är 3 år gammalt är som ett helt nytilverkat, det kan vi säga. Men jag menar ändå att risken att det ska ha varit lagrat på ett icke korrekt sätt måste vara betydligt större om det är 3 år gammalt, än om det är 3 månader gammalt. Man får förvara det väldigt fel för att det ska kunna ta skada på t.ex 3 månader.
Jensen skrev:Håller med Pettson, till vanliga svensson kunder så gör det absolut ingen
skillnad.
Att dom förvarats rätt kan man väl anta då det är en däck handlare som säljer dom.

Tror knappast att dom legat utanför shopen i direkt solljus,
eller vad tror du Mr Executive??
I mitt fall är det troligen så att däcken har några år på nacken när affären får dem. Frågan är då vilket liv de har levt innan de hamnade i affären.
Sommardäck som förvarars rätt kan hålla god funktion i upp till 10 år. 3 år från tillverkningsdatum räknar däckbranshen dem som nya.

Förvaringen under dom 5 åren är nog helt avgörande för hur dom mår.. Dom kan vara så gott som nya eller inte alls må bra och ha ett väldigt väderpåverkad gummi.

http://www.dackonline.se/reifennews.html

Utan hemmaladdning förstår jag det. Elb[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]

Løs del

Fant denne delen liggende i fanget når t&ari[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]