Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur fungerar egentligen immon?
Det sitter ju i nyckeln och sen har vi antennringen, hur kommunicerar dessa två och är det här allting sköts eller informationen går vidare!?
Har kikat på de elscheman jag hittills hittat, men inte fått riktigt kläm på det.
Inte heller när det gäller bränslepumpsrelä/pump och hur styrningen ser ut här.
Jag har tillfälligt löst fenomenet med ett relä då jag hittills gått bet på att finna felet och det är rätt tråkigt att inte veta om eller när den lägger av...
Så nu har jag lagt till ett skiftande relä intill original bränslerelä, så länge extrarelät får styrström från motorstyrenheten så drar relät till en tom utgång (87) och allt fungerar som det ät tänkt från början. Men försvinner signalen från styrdonet (så som felkoden påvisar) så släpper relät och låter istället bränslepumpen får sin matning från extrareläts 87a.
Det får duga tills jag finner ut felet, säkerhetsaspekten på hur det är kopplat OM signal saknas från styrdonet har jag haft med i beräkningarna men i slutänden ändå blundat för, pumpen ska ju helst inte fortsätta gå ifall motorn stannar.
Men det problemet finns ju enbart ifall extrarelät tvingas gå in när ordinarie signal saknas.
Lucif3r skrev:Du var inte 'smart' och kopplade in någon LED eller annan indikering så du kan hålla koll på OM extrarelät slår till(styrspänningen försvinner)?
Nej, det gjorde jag inte!
Det var ett snabbt och enkelt beslut och tog inte mycket tid i anspråk, så några flashiga dioder var inte inräknade alls, men det kommer kanske i ver.2 :wink: :lol:
Ingen som har nåt tips angående felkoden?
Har lusläst elschema osv men inte riktigt fått kläm på hur allt funkar, men jag är ju ingen expert heller.
OM det nu skulle vara så att det är immobilizern som strular, skulle den då inte sätta felkod på just denna då, för min felkod är ju under bränsle!?
Bilen går ju med min lösning med relät som jag beskrev tidigare, men det hade ju varit trevligt att finna orsaken och återställa bilen :)
Jasg vet inte hur "hemligt" det kan vara med startspärren, men i nyckeln finns en transponder som får energi från antennringen och då sänder ett meddelande om sitt ID till antennringen och sedan får ECU information om att rätt nyckel är i låset. Om inte den informationen når ECU, så blockeras bränslepumen och/eller tändningen (olika system finns). Hur denna blockering exakt går till är säkert olika, men om exempelvis styrningen av bränslepumpreläet blockeras, så kan ju mycket väl diagnossystemet regera på just den saken, dvs att reläet inte får ström, men det är inte säkert att systemet fattar att det beror på startspärren (finns säkert många olika varianter här) utan bara rapporterar "fakta".
Det är ju det som jag är lite osäker på, hur systemet egentligen arbetar.
För symptomen är ju snarlika men jag tycker felkoden hamnar på fel ställe om det skulle vara startspärren.
Antennringen såg bra ut i kontaktstycket och jag sprejade kontaktsprej ifall det trots allt fanns nåt som blockerade kontaktmöjligheten, men ingen skillnad!
Vad finns det egentligen i antennringen som kan gå sönder!? Eller folk bara byter den för att det finns ett registrerad felkod?
Jag får kanske testa att få tag på en annan antennring, går det att plocka en begagnad eller dom måste kodas in?

Edit 19:46

Byte av antennring förändrade inget, tyvärr!
Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]