Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Jag tänkte byta tändstiften på min v70 -04 170hk, vågar man att köpa de billiga stiften som Biltema säljer (29,90 kr), någon som har erfarenhet av dessa på senare tid? Jag ska byta bort bilen senare i år, så jag har inte lust att lägga "onödiga" pengar på tändstift, men de måste förstås funka som de ska.
av zxcvbn
Jag undrar även det samma dock till min 240 och på 200 delen så sa dem att det inte är någon ide. typ.

Men Jag personligen har väldigt svårt att tro att dem skulle vara sämmre än några andra tändstift.

Jag hade prövat man kan ju spara en slant om man väljer att testa Biltemas. Jag köpte då deras fördelarelock, rotor, och även tändkablar för 2 veckor sen och är då nöjd.
av Saibot
Köp inte. En polares saab fick tändningsfel när han köpte stift på biltema. Detta pga att ett stift var 2 mm för stort. Även jag har köpt stift på biltema till min förra audi och där varierade också elektrodavstånden så jag fick börja in/ut dom. Vill ni ha billiga stift så köp bosch/ngk på Ebay. Kostar runt 120kr för 4 st.
av jinxen
Saibot skrev:Köp inte. En polares saab fick tändningsfel när han köpte stift på biltema. Detta pga att ett stift var 2 mm för stort. Även jag har köpt stift på biltema till min förra audi och där varierade också elektrodavstånden så jag fick börja in/ut dom. Vill ni ha billiga stift så köp bosch/ngk på Ebay. Kostar runt 120kr för 4 st.
????
2mm för stort ?
vart var det 2 mm för stort och varför orsakade detta tändningsfel ?
Självklart kollar man avståndet innan man monterar stiften.
Hade en bekant som svor vilt över biltemas stift:
"De hade ju inga till min audi 5 så jag tog ett 4-pack +1 löst stift av modellen till den 4 cylindriga modellen och den jävla skiten tog i när jag skulle starta"

Öö jaha men kollade du inte längden innan du satt i stift som köpt till en annan motor då ? Undrade jag och fick det briljanta svaret:
"Jo de nya var längre....."

Men biltemas fel var det tydligen ändå :D
Hej!

Ibland blir det dyrare att köpa det som är billigt, enligt min erfarenhet av stift.
Hade en båt med en motor ”Volvo 200D V8”. En Cheva motor 305.
Köpte NGK stift som skulle passa. De var billigare än Volvos stift. Fel värmetal en ny omgång stift vilket också fel värmetal.
Ytterligare en omgång stift köptes ”Bosch” innan Volvo original stift med Volvos namn på stiften.
Problemet löst till dubbla kostnaden av vad original stiften kostade om jag hade köpt den från början.

Lennart
av monza
Saibot skrev:Köp inte. En polares saab fick tändningsfel när han köpte stift på biltema. Detta pga att ett stift var 2 mm för stort. Även jag har köpt stift på biltema till min förra audi och där varierade också elektrodavstånden så jag fick börja in/ut dom. Vill ni ha billiga stift så köp bosch/ngk på Ebay. Kostar runt 120kr för 4 st.
Det får man göra, även på vilka märkesstift som helst. Ingår liksom i arbete vid byte, att kontrollera/justera elektrodavståndet.
Saab är känsliga på stift då stiften används som förbränningssensorer etc. så bör man inte sätta i andra stift än just exakt de som Saab rekommenderar.
av Saibot
jinxen skrev:
????
2mm för stort ?
vart var det 2 mm för stort och varför orsakade detta tändningsfel ?
Självklart kollar man avståndet innan man monterar stiften.
Hade en bekant som svor vilt över biltemas stift:
"De hade ju inga till min audi 5 så jag tog ett 4-pack +1 löst stift av modellen till den 4 cylindriga modellen och den jävla skiten tog i när jag skulle starta"

Öö jaha men kollade du inte längden innan du satt i stift som köpt till en annan motor då ? Undrade jag och fick det briljanta svaret:
"Jo de nya var längre....."

Men biltemas fel var det tydligen ändå :D
Det står på paketet vilket avstånd det ska vara. Annars kan det väl stå "böj till efter önskat avstånd?". Försök inte va rolig nu, det är lite självklart att dom ska va inställda på ett visst sätt. Förklara varför mina nya bosch stift var perfekta när jag fick dom? Dessutom så varierade avstånden på alla stiften av samma modell från Biltema så försök inte leka spydig. Du verkar inte känna till saabs trevliga tändsystem ser jag.
monza skrev:
Det får man göra, även på vilka märkesstift som helst. Ingår liksom i arbete vid byte, att kontrollera/justera elektrodavståndet.
Saab är känsliga på stift då stiften används som förbränningssensorer etc. så bör man inte sätta i andra stift än just exakt de som Saab rekommenderar.

Kontrollera är klart man gör men att det varierar på flera stift är ju bara löjligt
av *pettson*
Man får tycka det är hur löjligt som helst..
Den som monterar stiften SKA justera stiften. Många stift passar flertalet bilar som har olika elektrodavstånd. Man tillverkar inte stift med samma hårdhet i 4-5 olika varianter med olika elektrodavstånd. Nej.. det är montörens jobb även om det befinns obekvämt.
Elektrodavståndet ska dessutom INTE stå på stiftkartongen,, det behöver inte heller stå nåt om att du som montör ska kontrollera och ev justera. Det står i din verkstadshandbok på bilen att du ska göra den kontrollen det ingår i jobbet.
Har jobbat 20år på olika verkstäder, både märkes och fria. Även på saab/opel. Varenda stift jag monterat är kontrollerat/justerat och inte är märkesstiften eller orginalstiften ett skit bättre än allt annat som säljs gällande jämnheten på elektrodgapet.
Men var och en får tro vad man vill.

Fel värmetal får man när man inte orkar läsa på dom stift man har sittandes i.
För DET är nåt olika reservdelsföretag är skitdåliga på annars. Dvs en tillförlitlig tabell.
Biltema rekommenderade fel briskstift ett tag. Lättlöst förvisso, in på brisk hemsida och ta fram rätt stift och så köpa dessa. Men inte roligt för det.
Flera internetfirmor har gjort så med diverse fabrikat. Men är man man nog att köpa stift själv utanför orginaldisken så är man säkerligen man nog att läsa av sina gamla fungerande stift så att man får en direkt ekvivalent på dessa, då finns inga tabellproblem hos dom säljande företagen. Översättningstabeller brukar det finnas överallt på nätet, eller så har dom tabeller på ekvivalenter i butiken.
av PromB
Som pris referens Volvo original tändstift

Artikelnr VO9454647
Benämning !65 Tändstiftssats
Ant 1
Fsg.pris
Mk 2
R-%
Belopp 351.00

Hej Nu fungerar det. Det visade sig vara :-/ O-[…]

Nu går det att bygga och beställa ES90 […]

740 lambda