Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt, dags att ombesiktiga och då passar denna lampa på att sätta sig på tvären och göra livet surt.
Symtom:
Lampan tändes vid körning i snömodd med TRACS avstängt och lyste sedan tills jag stängde av bilen.
Test:
Stänga av bilen och starta den igen. Ingen verkan. Däremot slocknade den efter en stunds körning lite senare.
Efter att den slocknat fungerade både ABS och TRACS som det skulle.
Så, allt är bra nu?
Nej, lampan började lysa igen vid senare tillfälle och systemen är sedan dess avstängda.
Har du gjort någonting på bilen?
Ja. Skivor, belägg och det bakre högra bromsoket är nytt sedan en vecka tillbaka.
Har inte märkt av några problem med bromsarna förutom att de gick lite varma initiellt. Dock ingenting jag märkt av i dagarna, framförallt inte idag.

Frågan är då såklart vad fasen detta beror på. Har fast liknande symptom på en Audi A4 och då var det stydronet som var trasigt.
Dock så tändes och släcktes den lampan om vartannat tills den lyste helt i någon vecka.
Givare, styrdon, kransar? Alla tips mottages tacksamt. Framförallt om någon haft samma symptom.
Ska felkodsläsa i morgon och hissa upp bilen och ta en kik om det finns något uppenbart fel.
Efter ett besök hos verkstaden så är det klart att det är styrenheten (såklart, vad annars?) som slutat fungera.
Hittade guider på demontering här på forumer och får engagera mig i det, samt skicka in enheten för reparation.
Tycker mer det luktar glapp eller fukt i nån Kabel/givare. Det uppstod när du körde i modd efter att ni varit och rotat med bromsarna. Låter som för mycket tillfällighet att styrenheten skulle börja "svaja" samtidigt.
Hej.
Finns här på forumet om hur man mäter upp givarna på resp.hjul. Kolla detta om du har möjlighet efter du har kollat ev. glapp som föreslagits innan. Kanske är det här med att lödningarna släppt i styrboxen till abs:en??
Som sagt kolla glapp/dålig kontakt först.

Lycka till :D
Tack för tipsen!

Efter att ha konsulterat verkstaden där jag brukar lämna mina bilar så blev också jag mer säker på att det faktiskt var styrenheten som gått sönder.
Dagarna efter att varningarna började komma så lät också enheten lite knorrigt till och från, friskt understruket av att lampan hoppade igång och släktes om vartannat.
Nu är enheten urskruvad och inlämnad. Operationen för att ta ut den var minst sagt enkel (med rätt verktyg) och tog inte många minuter.
Hoppas på att få tillbaka enheten nu i veckan och efter det ska väl allting fungera.
Uppdatering:
Hämtade ut styrdonet igår från rep för det facila priset av 1700kr, monterade det, i med skruvarna och båda kontakterna, startade bilen och....ingen skillnad.
ABS och TRACS lyser fortfarande och vid provtur, ingen abs. Hepp.
Vidare förslag? Lutar åt en felsökning på firma.
Kolla alla ABS-givarna på alla 4 hjul ohm mät dom med en multimeter tror att det ska va ungefär 1000 ohm på dom är osäker på detta. Sen har du ABS-kransarna kanske någon har spruckit. Sen kan det även vara kabelbrott. Alla fyra ABS-givare ska ligga på ungefär samma motstånd när du ohm mäter dom. Hoppas att detta hjälper dig något.
Det har redan föreslagits att leta reda på hur man kontrollmäter för att veta istället för att chansa, men det var väl jobbigt.
Å andra sidan behövs en bra multimeter, de billigare har problem med att mäta växelspänning korrekt, och en sådan har ju inte alla hemma tyvärr. Fast å tredje sidan kostar dom nog mindre än 1700.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS