Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThunderAce
Bra video, dock så gillar jag inte själv att plocka av stötdämparen från navet då desa hål är inte självcentrerande
när man väl ska sätta ihop det, yttre spindelledet är konsiskt och hamnar på samma ställe varje gång
Men det är ju bara jag, alla mekar på olika sätt
av Arnold
ThunderAce skrev:Bra video, dock så gillar jag inte själv att plocka av stötdämparen från navet då desa hål är inte självcentrerande
när man väl ska sätta ihop det, yttre spindelledet är konsiskt och hamnar på samma ställe varje gång
Men det är ju bara jag, alla mekar på olika sätt
Kan man göra det utan att plocka av stötdämparen?
av ThunderAce
det går att plocka bort yttre spindelleder ur sitt säte utan att plocka bort stötdämparen, dels så
har jag sett de göra det på volvo verkstad men även instruktionen i VIDA säger samma sak

finns dock olika sätt man kan göra det på, beroende på vad man har för utrustning hemma
av Arnold
ThunderAce skrev:det går att plocka bort yttre spindelleder ur sitt säte utan att plocka bort stötdämparen, dels så
har jag sett de göra det på volvo verkstad men även instruktionen i VIDA säger samma sak

finns dock olika sätt man kan göra det på, beroende på vad man har för utrustning hemma
Jag förstår inte vad du menar med "yttre" spindelled. Det finns väl bara en spindelled på varje sida?
av ThunderAce
Arnold skrev:
ThunderAce skrev:det går att plocka bort yttre spindelleder ur sitt säte utan att plocka bort stötdämparen, dels så

Jag förstår inte vad du menar med "yttre" spindelled. Det finns väl bara en spindelled på varje sida?

Finns en spindelled som är konisk, att jag skriver som jag gör ät av gammal vana, där bilar finns med flera länkarmar nere och uppe
samt främre och bakre led, får väl kalla det arbetsskada, på bilden ser du vilken jag pratar om
Bilagor
Led.jpg
Led.jpg (67.38 KiB) Visad 3663 gånger
av Arnold
Ja det är ju vad jag också menar med spindelled. Ska den enbart lossas vid länkarmen? Det verkar vara mindre jobbigt än att ta bort stötdänparen. Behövs hjulinställning efter detta?
av ThunderAce
Arnold skrev:Ja det är ju vad jag också menar med spindelled. Ska den enbart lossas vid länkarmen? Det verkar vara mindre jobbigt än att ta bort stötdänparen. Behövs hjulinställning efter detta?

snarare att hjulinställning behövs när du lossar dämparen än den lilla spinelleden, denna är konisk och hamnar
alltid rätt i länkarmen, den är skruvad med två skruv i navet underifrån och vid montering så
är det konan som styr i länkarmen, på dämparen är det två hål med skruv igenom som kan flyta något,
har aldrig tänkte på hur mycket men det är inga jättetoleransr när det gäller sådan montering, spindelled
i navet är lätt presspassning, vilket är ganska toleransstyrt
av zxcvbn
Jag bad en mekaniker byta i min S60, och när han var klar så stog ratten helt snet... Så bad Jag han göra om och göra rätt, det blev aldrig bra så Jag sålde iväg bilfan och köpte en V70.
av ThunderAce
zxcvbn skrev:Jag bad en mekaniker byta i min S60, och när han var klar så stog ratten helt snet... Så bad Jag han göra om och göra rätt, det blev aldrig bra så Jag sålde iväg bilfan och köpte en V70.

haha, sålde du bilen pga ett byte av lager som inte gick bra, första gången jag hört nåt sånt

jaja så går det och göra också, har dock aldrig bytt ett lager och ratten stått snett sen, vad har han
skruvat på då egentligen, om han varit tvungen av nån anledning att plocka bort navet från bilen då måste han
koppla loss styrstaget också, har han inte satt ihop det rätt då står ratten snett, annars finns det inget runt
lagerbyte som gör att ratten står snett efter ihopmonteringen
Kablar till tändspol

Jag köpte nya kontakter på Amazon, de h[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]