Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av towncar1977
Idag fick jag tillbaka bilen och den smårycker fortfarande. Kan det vara två separata grejer? Bilen har automat. Jag tänker att serviceteknikerna har kört bilen ett bra antal mil nu och kan fortfarande inte upptäcka att den rycker. Jag vet att jag är superkänslig för minsta grej men jag vet också att jag inte inbillar mig. Jag hade en gammal Volvo 360 som var precis likadan.

Kan det rent av vara så att bilens karaktär är sådan??
av towncar1977
Uppdaterar lite: Nu har jag haft bilen inlämnad på två ställen varav en aukt Volvo verkstad. Ingen hittar nåt fel på den o bilen fortsätter stanna lite som den vill. Nu tänker jag köra tills bilen stannar o inte startar igen eller att jag får en felkod. Lite tråkigt dock då jag köpte en nyare bil för att slippa sånt här. All elektronik har också börjat göra som den vill. Det blir nog ingen Volvo för mig mer.
Användarvisningsbild
av bem
Inge kul sånt här, om det är elektronikfel så kan det ju vara tillfälliga fel (t ex glapp osv) som kommer och går.
Sen finns det förstås mer eller mindre med buggar i mjukvaran som kan påverka mycket i en bil.
Kommer ihåg att på min förra V70 så efter en service på Volvo auktoriserad verkstad så slockna hela instrumentpanelen - inget i den funka - och jag åkte några dagar så innan jag fick lämna in bilen och nån tekniker körde bilen sen flera dagar och instrumentpanelen lyste för honom. De sa de ej gjorde nåt för att få det att funka och när jag fick tillbaka bilen funka allt som det skulle och gjorde så under de år därefter jag hade bilen. Sånt går ju inte riktigt att förklara. En undran: kan man köra med bilen med VIDA inkopplad? Så man kunde fånga ev fel när det uppkommer. Har inte Volvo nån enhet med loggfunktion de kan koppla in i sådana här besvärliga fall och sen låta dig köra tills felet uppkommer, då borde nåt loggas kan man tycka. På min förra V70 blev batteriet dåligt och då gick bilen som en kratta ibland, speciellt på tomgång som blev låg och pendlande, när nytt batteri sattes i så blev den normal igen.

/Bo
av towncar1977
Köra med VIDA vad det nu är inkopplad var inget de nämnde. De sa att de kunde göra den stora felsökningen men eftersom den kostade runt 5000 fick jag avstå¨, jag har redan lagt ut så mkt den senaste tiden. Jag ska köra till Mora (60mil) valborgshelgen. Få se hur det går.
Det är ingen AWD.

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]