Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av turbo98
Hej ska byta lambdasond på min Volvo 940 lTT -98 och har sett att den sitter i downpipen precis bakom turbon och det är jävligt trångt att komma åt så tänkte kolla med er här hur ni har gjort?:)
Användarvisningsbild
av lennarte
22mm "vanlig" ringnyckel, och trä den över kabeln hela vägen, det funkar inte med en "vanlig" lång hylsa. Tänk på att det är inte ovanligt att gängorna "skär ihop" så man får (i bästa fall) gänga om hålet (M18x1,5) massor av smörj och lösningsmedel, det sitter (ofta, man inte alltid) rejält fast. När jag bytte till en ny på min kära 745-a efter att ha provat flera begagnade (och gängat upp hålet) så skar det ändå. Det blev ett attans skruvande fram och tillbaka innan jag fick ut den. Ingen gängtapp hemma. när jag skruvade i Lambdan så "bottnade" den i gängan. Jag fick skruva ut den igen och filade ner den första en och en halva gängan på nya lambdan innan jag fick den att bottna mot packningen. Köp gärna denna i förebyggande syfte,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... et-191291/

Mvh
Lenart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]