- fre 27 feb 2015, 12:57
#952913
1) Om bilen rullat över 15000 mil finns ingen möjlighet att ha Volvia maskinskadeförsäkring (vilket kan vara värt en del då den är rätt heltäckande).
2) Men köper du av en handlare skyddas du av konsumentköplagen så visst skydd mot fel osv kan du ha då.
3) Lite nyare Volvo kan ha select (selected) garanti (jag vet inte det finns på en som gått så långt som ditt exempel).
4) Tänk på att när en bil gått så pass långt som i ditt exempel att det är då det börjar med reparationer så smått.
Körde en V70N själv tidigare under 40000 mil (sen den var ny) så jag vet rätt bra hur räkningarna för reparationer osv blir över längre tid och mil. Det är ingen kul läsning och ändå hade jag inget haveri på nåt.
5) Många bilar som är 1-2 år bara som säljs av Volvohandlare är med stor sannolikhet f d hyrbilar.
Behöver inte vara nåt negativt men fundera igenom det.
Det kan ju bli lite tryggare att köpa av en Volvohandlare med bra rykte att ta hand om sina kunder och med konsumentskyddet osv jämfört med ett privatköp. Blir lite dyrare att köpa av Volvohandlare, det är svårt att komma ifrån.
Själv kikade jag på beg V70 2012-2013 innan jag bestämde mig för (då) ny V70 D3 MY14. Nytt är nytt och jag skall ju behålla bilen ett bra tag så jag ville nog starta på en ny kula med en helt ny bil när allt kom omkring. De beg V70 2012-2013 jag kikade på var lite för dyra i förhållande till vad en helt ny kosta också (med rabatter och vinterhjul på köpet på en ny). Sen var ju V70 MY14 facliftade lite också men det var inget avgörande.
Prutande för prutandets skull kanske inte ger så stor effekt, leta fel på bilarna och kanske visa liknande bilar med liknande utrustningsnivå kanske säljaren kan mjukna något. Tigga med vinterhjul eller till rabatterat pris (om det inte ingår) kan vara värt en del också.
Jag har köpt mina två senaste nya V70 på vintern och då har Volvo haft kampanj så handlaren kunnat skicka med vinterhjul på köpet, så där har jag sparat en del också vid mina bilköp. Även vid begköp får man väl försöka få med vinterhjul om man behöver det.
5-6 kanske 7 procent borde väl inte vara omöjligt att få ner en lite nyare beg V70 i pris?
/Bo
chraist skrev:Hej alla!Några saker att tänka på:
Vad är rimligt att pruta ner en v70 d3 momentum 2012 som gått ca 15000(+-2000). De ligger ute för ca 160 000:- ?
Edit, runt 140-145 är kanske rimligt?
1) Om bilen rullat över 15000 mil finns ingen möjlighet att ha Volvia maskinskadeförsäkring (vilket kan vara värt en del då den är rätt heltäckande).
2) Men köper du av en handlare skyddas du av konsumentköplagen så visst skydd mot fel osv kan du ha då.
3) Lite nyare Volvo kan ha select (selected) garanti (jag vet inte det finns på en som gått så långt som ditt exempel).
4) Tänk på att när en bil gått så pass långt som i ditt exempel att det är då det börjar med reparationer så smått.
Körde en V70N själv tidigare under 40000 mil (sen den var ny) så jag vet rätt bra hur räkningarna för reparationer osv blir över längre tid och mil. Det är ingen kul läsning och ändå hade jag inget haveri på nåt.
5) Många bilar som är 1-2 år bara som säljs av Volvohandlare är med stor sannolikhet f d hyrbilar.
Behöver inte vara nåt negativt men fundera igenom det.
Det kan ju bli lite tryggare att köpa av en Volvohandlare med bra rykte att ta hand om sina kunder och med konsumentskyddet osv jämfört med ett privatköp. Blir lite dyrare att köpa av Volvohandlare, det är svårt att komma ifrån.
Själv kikade jag på beg V70 2012-2013 innan jag bestämde mig för (då) ny V70 D3 MY14. Nytt är nytt och jag skall ju behålla bilen ett bra tag så jag ville nog starta på en ny kula med en helt ny bil när allt kom omkring. De beg V70 2012-2013 jag kikade på var lite för dyra i förhållande till vad en helt ny kosta också (med rabatter och vinterhjul på köpet på en ny). Sen var ju V70 MY14 facliftade lite också men det var inget avgörande.
Prutande för prutandets skull kanske inte ger så stor effekt, leta fel på bilarna och kanske visa liknande bilar med liknande utrustningsnivå kanske säljaren kan mjukna något. Tigga med vinterhjul eller till rabatterat pris (om det inte ingår) kan vara värt en del också.
Jag har köpt mina två senaste nya V70 på vintern och då har Volvo haft kampanj så handlaren kunnat skicka med vinterhjul på köpet, så där har jag sparat en del också vid mina bilköp. Även vid begköp får man väl försöka få med vinterhjul om man behöver det.
5-6 kanske 7 procent borde väl inte vara omöjligt att få ner en lite nyare beg V70 i pris?
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.