Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
chraist skrev:Hej alla!

Vad är rimligt att pruta ner en v70 d3 momentum 2012 som gått ca 15000(+-2000). De ligger ute för ca 160 000:- ?
Edit, runt 140-145 är kanske rimligt?
Några saker att tänka på:

1) Om bilen rullat över 15000 mil finns ingen möjlighet att ha Volvia maskinskadeförsäkring (vilket kan vara värt en del då den är rätt heltäckande).
2) Men köper du av en handlare skyddas du av konsumentköplagen så visst skydd mot fel osv kan du ha då.
3) Lite nyare Volvo kan ha select (selected) garanti (jag vet inte det finns på en som gått så långt som ditt exempel).
4) Tänk på att när en bil gått så pass långt som i ditt exempel att det är då det börjar med reparationer så smått.
Körde en V70N själv tidigare under 40000 mil (sen den var ny) så jag vet rätt bra hur räkningarna för reparationer osv blir över längre tid och mil. Det är ingen kul läsning och ändå hade jag inget haveri på nåt.
5) Många bilar som är 1-2 år bara som säljs av Volvohandlare är med stor sannolikhet f d hyrbilar.
Behöver inte vara nåt negativt men fundera igenom det.

Det kan ju bli lite tryggare att köpa av en Volvohandlare med bra rykte att ta hand om sina kunder och med konsumentskyddet osv jämfört med ett privatköp. Blir lite dyrare att köpa av Volvohandlare, det är svårt att komma ifrån.

Själv kikade jag på beg V70 2012-2013 innan jag bestämde mig för (då) ny V70 D3 MY14. Nytt är nytt och jag skall ju behålla bilen ett bra tag så jag ville nog starta på en ny kula med en helt ny bil när allt kom omkring. De beg V70 2012-2013 jag kikade på var lite för dyra i förhållande till vad en helt ny kosta också (med rabatter och vinterhjul på köpet på en ny). Sen var ju V70 MY14 facliftade lite också men det var inget avgörande.

Prutande för prutandets skull kanske inte ger så stor effekt, leta fel på bilarna och kanske visa liknande bilar med liknande utrustningsnivå kanske säljaren kan mjukna något. Tigga med vinterhjul eller till rabatterat pris (om det inte ingår) kan vara värt en del också.
Jag har köpt mina två senaste nya V70 på vintern och då har Volvo haft kampanj så handlaren kunnat skicka med vinterhjul på köpet, så där har jag sparat en del också vid mina bilköp. Även vid begköp får man väl försöka få med vinterhjul om man behöver det.

5-6 kanske 7 procent borde väl inte vara omöjligt att få ner en lite nyare beg V70 i pris?

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Kom på att jag skulle skriva en rad att den andra backsensorn nu fått fnatt och tjutit så fort man bara lagt i backen.
Samma visa som den förra som byttes på garanti för några månader sen.
Får väl be de byter den också på garantin.

Körde en VW Passat kombi diesel automat hyrbil (MY14 tror jag det var, vet ej vilken motor den hade) igår ca 60 mil i tjänsten, när jag sen lämna tillbaka bilen och satt mig och körde hem i min V70 MY14 så blir man påmind vilken bra komfort en V70 trots all har. De bekväma sätena, den tysta kupén, den mjuka gången på V70 är svår att slå.

/Bo
av chraist
bem skrev:
chraist skrev:Hej alla!

Vad är rimligt att pruta ner en v70 d3 momentum 2012 som gått ca 15000(+-2000). De ligger ute för ca 160 000:- ?
Edit, runt 140-145 är kanske rimligt?
Några saker att tänka på:

1) Om bilen rullat över 15000 mil finns ingen möjlighet att ha Volvia maskinskadeförsäkring (vilket kan vara värt en del då den är rätt heltäckande).
2) Men köper du av en handlare skyddas du av konsumentköplagen så visst skydd mot fel osv kan du ha då.
3) Lite nyare Volvo kan ha select (selected) garanti (jag vet inte det finns på en som gått så långt som ditt exempel).
4) Tänk på att när en bil gått så pass långt som i ditt exempel att det är då det börjar med reparationer så smått.
Körde en V70N själv tidigare under 40000 mil (sen den var ny) så jag vet rätt bra hur räkningarna för reparationer osv blir över längre tid och mil. Det är ingen kul läsning och ändå hade jag inget haveri på nåt.
5) Många bilar som är 1-2 år bara som säljs av Volvohandlare är med stor sannolikhet f d hyrbilar.
Behöver inte vara nåt negativt men fundera igenom det.

Det kan ju bli lite tryggare att köpa av en Volvohandlare med bra rykte att ta hand om sina kunder och med konsumentskyddet osv jämfört med ett privatköp. Blir lite dyrare att köpa av Volvohandlare, det är svårt att komma ifrån.

Själv kikade jag på beg V70 2012-2013 innan jag bestämde mig för (då) ny V70 D3 MY14. Nytt är nytt och jag skall ju behålla bilen ett bra tag så jag ville nog starta på en ny kula med en helt ny bil när allt kom omkring. De beg V70 2012-2013 jag kikade på var lite för dyra i förhållande till vad en helt ny kosta också (med rabatter och vinterhjul på köpet på en ny). Sen var ju V70 MY14 facliftade lite också men det var inget avgörande.

Prutande för prutandets skull kanske inte ger så stor effekt, leta fel på bilarna och kanske visa liknande bilar med liknande utrustningsnivå kanske säljaren kan mjukna något. Tigga med vinterhjul eller till rabatterat pris (om det inte ingår) kan vara värt en del också.
Jag har köpt mina två senaste nya V70 på vintern och då har Volvo haft kampanj så handlaren kunnat skicka med vinterhjul på köpet, så där har jag sparat en del också vid mina bilköp. Även vid begköp får man väl försöka få med vinterhjul om man behöver det.

5-6 kanske 7 procent borde väl inte vara omöjligt att få ner en lite nyare beg V70 i pris?

/Bo
Tack för ett utförligt svar :-)
Har börjat leta bland de som gått runt 8-10 000 nu då de ligger i samma prisspann som de som gått 15-16 000. Var och provkörde en 12:a som gått 9000 för någon dag sedan och jag blev väldigt glatt överraskad över motorn och komforten. Går väldigt mjukt och tyst och har kraft att leverera när man behöver den. Lätt och exakt växellåda med. Känns som helt rätt modell och nu är det bara att hitta rätt bil till rätt pris som återstår.
Tänkte höra vad 12000 mila servicen kostar och om det är något speciellt utöver vanlig basservice (oljor och filer). Kamremmen ska väl bytas vid 18 och den hamnar väl omkring 15 / 18 servicen?
Har läst igenom tråden med stort intresse. Letar efter en V70 DRIVe men har börjat fundera på om jag verkligen ska köpa en diesel med tanke på att jag inte kör så himla mycket. Senaste tre åren har jag kört följande: 2012 - 7800 mil, 2013 - 580 mil och 2014 - 1000 mil. Nu på vintern t ex kör jag en normal vecka 6-7 mil. Möjligen en "långresa" på 30 mil en gång i månaden. Sommartid blir det lite mer körning på helgerna.

Hur bra är det för en diesel (eller bil överhuvudtaget) att stå still mestadels?

En sak till, fick tips om att kolla hur hållbarheten på dieselpumpen är på Volvo. Lär vara dyrt om den pajjar.
Användarvisningsbild
av bem
realdexter skrev:Har läst igenom tråden med stort intresse. Letar efter en V70 DRIVe men har börjat fundera på om jag verkligen ska köpa en diesel med tanke på att jag inte kör så himla mycket. Senaste tre åren har jag kört följande: 2012 - 7800 mil, 2013 - 580 mil och 2014 - 1000 mil. Nu på vintern t ex kör jag en normal vecka 6-7 mil. Möjligen en "långresa" på 30 mil en gång i månaden. Sommartid blir det lite mer körning på helgerna.

Hur bra är det för en diesel (eller bil överhuvudtaget) att stå still mestadels?

En sak till, fick tips om att kolla hur hållbarheten på dieselpumpen är på Volvo. Lär vara dyrt om den pajjar.
Kolla upp bytesintervallet och kostnaden på partikelfiltret om det är en äldre DRIVe du kikar på.

Att du inte kommer att köra en ev Volvo diesel så ofta kan ju vara en nackdel på vintern då en dieselmotor inte genererar lika mycket värme som en bensinmotor. Bl a därför det sitter dieselvärmare i Volvo dieselbilar. Dieselvärmaren funkar i och för sig bra på vintern men är en lite extra grej att ha koll på. Men du kan ha den på autostart om du vill så startar värmaren automatiskt vid behov på vintern när du kör iväg. Men jag har denna funktion inaktiverad medvetet. Sen bör man förstås ha tidur till dieselvärmaren och det är det nog i de flesta (men kan köpas aktivering för ca 3 tkr då det sker i mjukvaran i bilen). Med tiduret kan du ställa in två tidpunkter för start av värmaren förutom direktstart. I nyare Volvo med Volvo On Call (VOC) finns till bilar MY12 och nyare en app VOC som man kan starta värmaren med via mobiltelefon och VOC appen. För bilar före MY12 han man använda appen Heater Start. Med flitigt bruk av dieselvärmaren får man ha koll på bilbatteriet då det används vid varje start av dieselvärmaren. Har man dragit ur bilbatteriet för mycket går ej dieselvärmaren att starta för då blir spänningen för låg i batteriet och då prioriteras att batteriet skall ha nog kräm för att starta bilen istället. Jag brukar ladda mitt bilbatteri i bilen (ett 70 amp AGM batteri) emellanåt hemma för att ha det fulladdat så mycket som möjligt. Jag använder i regel dieselvärmaren på morgon och eftermiddag nästan varje dag på vintern, men jag åker 1 tim till och 1 tim hem från jobbet och då laddas batteriet tillräckligt av det. Regeln är att man skall köra ungefär lika länge med bilen som värmaren gått för att ladda upp batteriet till samma nivå det var innan starten av dieselvärmaren. För mig har en dieselmotor (D3) i min V70 MY14 funkat hur bra som helst hittills och jag märker ingen nackdel jämfört bensinare (hade V70N 2.4 lit 170 hk tidigare) ens på vintern. Go värme i bilen om man haft igång dieselvärmaren t ex på morgonen en kall vinterdag, du ställer in tempen du vill ha i bilen med vanliga tempreglaget i klimatanläggningen så försöker dieselvärmaren brassa på så du får den värme du önskar. Du ställer tiduret (manuellt eller med appen) till den tidpunkt du vill ha bilen varm, värmaren startar sen själv beroende på utetemperaturen i god tid innan. Du kan även starta värmaren med fjärrnyckeln i nyare Volvo (i äldre behövs en speciell nyckelringsfjärr), men kostar förstås om man inte redan har detta (aktiveras i mjukvara på nyare Volvo).

Du kan kolla på Transportstyrelsen på olika dieselbilar vilken årskatt de har.
Du behöver regnr på bilen för att kolla.
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx
Är tilltänkta bilen klassad som miljöbil slipper man skatt de första 5 åren.
Äldre dieselbilar kan bli rätt dyra i skatt.
Min V70 D3 MY14 låg på strax över 1200 kr i årsskatt men höjdes i år med bortåt 20% så det kröp upp mot 1500 kr. Man får hoppas att det inte blir 20% höjning varje år framöver.

Dieselpumpens hållbarhet vet jag inget om, men som så mycket annat i en bil kan den förstås paja. Den täcks av maskinskadeförsökring (Volvias) - kolla i villkoren där står allt som ingår:
"Bränslesystem
Bensin- och dieselbilar: Bränslesystem inkl pumpar,
insprutare, spridare, tankarmatur, givare och styrsystem
(ej bränsletank, ledningar och filter)"
http://www.volvia.se/sitecollectiondocu ... g-2014.pdf

Men självrisk har man, beroende på bilens ålder, även vid maskinskada som du kan se av villkoren.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
bem skrev:
realdexter skrev:Har läst igenom tråden med stort intresse. Letar efter en V70 DRIVe men har börjat fundera på om jag verkligen ska köpa en diesel med tanke på att jag inte kör så himla mycket. Senaste tre åren har jag kört följande: 2012 - 7800 mil, 2013 - 580 mil och 2014 - 1000 mil. Nu på vintern t ex kör jag en normal vecka 6-7 mil. Möjligen en "långresa" på 30 mil en gång i månaden. Sommartid blir det lite mer körning på helgerna.

Kolla upp bytesintervallet och kostnaden på partikelfiltret om det är en äldre DRIVe du kikar på.

Att du inte kommer att köra en ev Volvo diesel så ofta kan ju vara en nackdel på vintern då en dieselmotor inte genererar lika mycket värme som en bensinmotor. Bl a därför det sitter dieselvärmare i Volvo dieselbilar. Dieselvärmaren funkar i och för sig bra på vintern men är en lite extra grej att ha koll på. Men du kan ha den på autostart om du vill så startar värmaren automatiskt vid behov på vintern när du kör iväg. Men jag har denna funktion inaktiverad medvetet. Sen bör man förstås ha tidur till dieslvärmaren och det är det nog i de flesta (men kan köpas aktivering för ca 3 tkr då det sker i mjukvaran i bilen). Med tiduret kan du ställa in två tidpunkter för start av värmaren förutom direktstart. I nyare Volvo med Volvo On Call (VOC) finns till bilar MY12 och nyare en app VOC som man kan starta värmaren med via mobiltelefon och VOC appen. För bilar före MY12 han man använda appen Heater Start. Med flitigt bruk av dieselvärmaren får man ha koll på bilbatteriet då det används vid varje start av dieselvärmaren. Har man dragit ur bilbatteriet för mycket går ej dieselvärmaren att starta för då blir spänningen för låg i batteriet och då prioriteras att batteriet skall ha nog kräm för att starta bilen istället. Jag brukar ladda mitt bilbatteri i bilen (ett 70 amp AGM batteri) emellanåt hemma för att ha det fulladdat så mycket som möjligt. Jag använder i regel dieselvärmaren på morgon och eftermiddag nästan varje dag på vintern, men jag åker 1 tim till och 1 tim hem från jobbet och då laddas batteriet tillräckligt av det. Regeln är att man skall köra ungefär lika länge med bilen som värmaren gått för att ladda upp batteriet till samma nivå det var innan starten av dieselvärmaren.

Du kan kolla på Transportstyrelsen på olika dieselbilar vilken årskatt de har.
Du behöver regnr på bilen för att kolla.
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx
Är tilltänkta bilen klassad som miljöbil slipper man skatt de första 5 åren.
Äldre dieselbilar kan bli rätt dyra i skatt.
Min V70 D3 MY14 låg på strax över 1200 kr i årsskatt men höjdes i år med bortåt 20% så det kröp upp mot 1500 kr. Man får hoppas att det inte blir 20% höjning varje år framöver.

Dieselpumpens hållbarhet vet jag inget om, men som så mycket annat i en bil kan den förstås paja. Den täcks av maskinskadeförsökring (Volvias) - kolla i villkoren där står allt som ingår:
"Bränslesystem
Bensin- och dieselbilar: Bränslesystem inkl pumpar,
insprutare, spridare, tankarmatur, givare och styrsystem
(ej bränsletank, ledningar och filter)"
http://www.volvia.se/sitecollectiondocu ... g-2014.pdf

Men självrisk har man, beroende på bilens ålder, även vid maskinskada som du kan se av villkoren.

/Bo
Tack för svar! Partikelfiltret har jag bra koll på, 108 hk ska det bytas efter 12 000 mil. Jag spetsar dock mot en med 115 hk där filtret inte behöver bytas.

Dieselvärmare har jag sett nämnas i annonser utan att riktigt förstå vad det är för nåt. Av ditt svar tycker jag mig förstå att den värmer bränslet så att bilen ska starta lättare, är det rätt uppfattat? Låter som att en underhållsladdare till batteriet är en bra investering.
Innan har jag trott att dieselvärmare var en slags dieseldriven kupévärmare, men så är väl inte fallet.

Får se om jag får några andra synpunkter på min fråga om jag kör för lite för att ha diesel...
Användarvisningsbild
av bem
I alla fall på lite nyare Volvo dieselbilar. Nog tror jag det sitter som standard en dieselvärmare in alla V70 II med dieselmotor (från MY 2008 när V70 II kom, och nyare). Jag vet ej hur det var förr längre tillbaka (jag har ju själv haft diesel i bara 1 år och några månader). En V70 II utan dieselvärmare vore nog näst intill osäljbar i Sverige kan jag tänka mig.

/Bo
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]