Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ok3084
EjS skrev:
ok3084 skrev:hej

jag har haft en t6 i snart 5år. tycker inte ägar kostnader är så höga hade en xc70 tidigare. Inte heller några dyra servicar som med tex 2.5ft. Att t6or skulle gå sönder mer än vanliga v70 tror jag inte på.

mycket bil för pengarna då det är summum + oftast mycket annan utrustning. Det finns alltid kraft när man behöver och kanon att dra släpp eller köra i snö med awd. Hade nyligen en vanlig v70 d4 2015 en vecka och förlåt men varken skön att köra + att ljud nivå var hög enligt mig.

Sen ska man köpa den bil man vill ha tycker jag, inte en bil man är halv nöjd med. Så resonerar iaf jag. kan bara rekommendera en t6. Visst en 2008 böjar få några år på nacken men då har ju de flesta fel åtgärdats förhoppningsvis.

mvh
Vad är miltallet? När den kört een testcyklus börjar den gå sönder (100.000 miles).

Ovan gäller väl inte bara T6 bil/motor kan jag tänka mig. Har du några erfarenheter kring detta?
Oavsett så har jag iaf varit mycket nöjd med bilen so far och ångrar inte en sekund att jag gick på en t6:a istället för en FT eller d5:a
Användarvisningsbild
av TomK
Hej!

Jag har en V70II T6 AWD 2008 som jag har låtit Volvo uppgradera med PoleStar (315hk efter optimering). Går som ett troll om man är på det humöret.
Men framförallt blir bilens respons bättre totalt sett, den känns mer "på tå" och är mer villig även vid normal körning, om ni är med på vad jag menar.
Lådan känns rappare också.
Kör ofta långresor med blandat 120-motorväg och landsvägar med lägre varierande hastigheter. Även om jag ligger på körkortsgränsen och gör många omkörningar så hamnar jag aldrig över 1.1l/mil. Och då är bilen i princip fullastad med familj och bagage.

Vi borde egentligen byta ut denna bil mot en mindre, men jag har svårt att göra det då den erbjuder en svårslagen kombination av säkerhet (bra familjebil), bra vinterbil (4-hjuldsrift, bra värme, bra ljus), mycket bra prestanda och generös utrustning. Till klart överkomliga pengar.

Servicekostnad som för vilken annan tråk-V70 som helst enligt min uppfattning. Helt problemfri sånär som på att dörrlåsen kan frysa ibland (om vintern är omväxlande fuktig och kall).
Har tidigare haft en V70II 2.5FT Aut, XC70II 3.2 (aut) samt tidigare generationer av V70. Ingen slår denna bil överhuvudtaget.

(PS: Skicka PM om du är spekulant, ev ska jag som sagt sälja den. Kanske! Men den har gått 14k mil..inget som märks dock).
av Mccartney
TomK skrev:Hej!

Jag har en V70II T6 AWD 2008 som jag har låtit Volvo uppgradera med PoleStar (315hk efter optimering). Går som ett troll om man är på det humöret.
Men framförallt blir bilens respons bättre totalt sett, den känns mer "på tå" och är mer villig även vid normal körning, om ni är med på vad jag menar.
Kör ofta långresor med blandat 120-motorväg och landsvägar med lägre varierande hastigheter. Även om jag ligger på körkortsgränsen och gör många omkörningar så hamnar jag aldrig över 1.1l/mil. Och då är bilen i princip fullastad med familj och bagage.

Vi borde egentligen byta ut denna bil mot en mindre, men jag har svårt att göra det då den erbjuder en svårslagen kombination av säkerhet (bra familjebil), bra vinterbil (4-hjuldsrift, bra värme, bra ljus), mycket bra prestanda och generös utrustning. Till klart överkomliga pengar.

Servicekostnad som för vilken annan tråk-V70 som helst enligt min uppfattning. Helt problemfri sånär som på att dörrlåsen kan frysa ibland (om vintern är omväxlande fuktig och kall).
Har tidigare haft en V70II 2.5FT Aut, XC70II 3.2 (aut) samt tidigare generationer av V70. Ingen slår denna bil överhuvudtaget.

(PS: Skicka PM om du är spekulant, ev ska jag som sagt sälja den. Kanske! Men den har gått 14k mil..inget som märks dock).
Hur kändes xc70 3.2 jämfört med T6an? båda två är väl 3.0 liters motorer?
Användarvisningsbild
av TomK
Mccartney skrev:
TomK skrev:Hej!

Hur kändes xc70 3.2 jämfört med T6an? båda två är väl 3.0 liters motorer?
3.2:an är pigg den också, men låter lite "plågad" vid acceleration, men har inte alls samma "bett" som denna.
Det är mer en mys-motor :D som jag tycker passar bra i en fluffig XC70 som är mjuk och svajig. Så det blir två helt olika bilar beroende på mer än skillnaden i motor, om du är med på vad jag menar? Har dock aldrig kört "tvärtom-modellerna", dvs en V70 3.2 eller en XC70 T6 så (bägge ovanliga).
Användarvisningsbild
av the_dolph
Det har jag också funderat på, verkar vara rätt svårsåld.
Användarvisningsbild
av MartinS
Folk är livrädda för lite halvtörstiga bensinare idag, inget märkligt att en T6:a ligger ute länge till försäljning..
Användarvisningsbild
av Its1more
Det är en import. Har den varit krockskadad och de bytt fronten samtidigt för att höjja värdet tro?

Är mätarställningen korrekt?

Jag skulle leta vidare. Om jag inte minns fel är det kamrem fram till MY11 då det blev kedja. Dessutom är T6 >MY11 snålare och har högre effekt. Så försök leta MY11 och framåt.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja du, den är intagen 2010-07-01 så jag tror risken är mycket liten för att den är krockad och reparerad my13-delar då :) sanningen är nog snarare att nån av typ oss ägt den. (Bara volvonördar som bryr sej om sånt där) ur fiffelsynpunkt är det skitdåligt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 24

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]