Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som ingressen antyder, Har nu kört ca: 300 mil med min V70 2,5T Automat. Fick berättat för mig av säljaren att det tar upp till 500 mil för bränsleförbrukningen att stabilisera sig. Har andå upplevt lite konstigheter, när jag körde med vinterdäcken kom jag ner till till 8,9 på varierad landsväg/motorväg. Sen jag bytte till sommardäck har jag inte kunnat gå under 9,5. Finns det :oops: (körde ungeför i samma tempo) möjlighet att nya sommardäck drar mer(17")? Kommer bilen att kunna dra mindre efter 500 mil?

Nu var detta ingen chock efs. jag visste att Volvos 5:a inte är ett under av snålhet... :o Men det skulle vara skön och veta om mina siffror är rimliga eller om jag kommer att märka en förändring över tiden..?

Tack! // Jiha
av Billy
Jag kan inte svara på din fråga om motorn kommer att dra mindre efter 500 mil men det låter ju troligt.

Angående däcken så kan det bli olika förbrukningar. Läste om Auto Motor & Sports långtest-Volvo (V70N D5 AWD -05) och den bilen konstaterade dom drog mer med sommardäcken än vinterdäcken eftersom vinterdäcken var mjukare. Jag tycker även min S60 drar något mindre med vinterdäcken på. Jag tycker ändå dock att 8,9 upp till 9,5 låter mycket, så jag är lite osäker.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Att nya bilar drar mindre efter några hundra mil verkar tillhöra en förgången tid.

Nya bilar tillverkas med så bra toleranser att det inte är tal om inkörning. För behövde man ju rulla flera hundra mil innan motorn hade tätat och slitit in sig, I början drog den massor med olja och behövde tidigt oljebyte för att få ut metallen som inkörningen skapat.

Nu rullar ju en D5 3000 mil innan första bytet.

Min drar nog mer med sommardäck än med vinterdäck
av Frigge
Det är normalt att den drar mer i början. Själv skulle jag nog säga att det tar mer än 500 mil innan man börjar märka skillnad. Normalt är oxå att en motor drar en del olja under "inkörningen"
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Frigge skrev:Det är normalt att den drar mer i början. Själv skulle jag nog säga att det tar mer än 500 mil innan man börjar märka skillnad. Normalt är oxå att en motor drar en del olja under "inkörningen"
Snarare tvärt om.

Min D5 drog knappt en droppe på de 3000 första milen. Där kan man snacka om perfekta toleranser i tillverknigen hos Volvo.

Efter "inkörnigen" då man ju kör lite lugnare kan man ju börja gasa på lite och köra normalt. Det gör att bilen brukar dra lite mer istället när inkörnigen är klar.

Har snackat med en massa taxi också som ju kör massor med mil och bilar, ingen av dem kunde märka högre förbrukning de första 500-1000 milen.

Dock har en del tyska märken haft problem med kassa motorer som drar mängder med olja i början.
Användarvisningsbild
av jiha
Jaa.. Vad ska man säga? Det verkar inte som att alla har samma erfarenhet. 2 är med på "min säljares" inkörningsteori medans 2 inte har den erfarenheten..

Hur e det med era bilar drar dom runt samma siffror?

Jiha
Användarvisningsbild
av DufuS112
Teoretiskt sätt, borde inte rullmotståndet vara högre på vinterdäck? och därmed högre förbrukning?Eller är jag ute och cyklar nu? ;) Tror nog min drar mindre med 16" sommardäck än 15" vinterdäck!! :roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
Om jag gissar mig fram till dina däckdimensioner så är det ju ingen tvekan om att ett 225/45-17 sommardäck har högre rullmotstånd än ett 205/55-16 vinterdäck. Sommardäcken drar mer soppa, det gör dom i allafall på min bil med ovanstående dimensioner.

Min gissning är att bilen inte drar varken mer eller mindre soppa efter "inkörning".

/Martin
av Daddan
Som tidigare diskuterats och redan sagts har däcksbredden inverkan på bränsleförbrukningen då rullomkretsen inte förändras nämnvärt med olika stor fälg. Sen är det olika friktion på olika däck. Det finns massor med faktorer som påverkar, för mig räcker det att vara på gott humör och ha lite god musik i öronen så går bränsleförbrukningen ner eftersom högerfoten då lättar ;)

Fick patchen idag till min V90 2019. Funkar nu. Vo[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

"Snott från nätet" Elektroni[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]