...

Moderator: Moderatorer

Om den på påfarten hittar gasen och kommer upp i hastighet så det åtminstone är lite i närheten av trafiken på vägen den ska in på är det inga större problem. Då räcker det med att man som vanligt håller ett bra avstånd till framförvarande och i "värsta" fall släpper lite på gasen. Det som förstör är ju om skillnaden i hastighet är för stor så luckan behöver vara ytterligare en avcelerationssträcka lång då den som anslute missuppfattat den normala avcelerationssträckans funktion.
av rid54
joel80 skrev:Om den på påfarten hittar gasen och kommer upp i hastighet så det åtminstone är lite i närheten av trafiken på vägen den ska in på är det inga större problem. Då räcker det med att man som vanligt håller ett bra avstånd till framförvarande och i "värsta" fall släpper lite på gasen. Det som förstör är ju om skillnaden i hastighet är för stor så luckan behöver vara ytterligare en avcelerationssträcka lång då den som anslute missuppfattat den normala avcelerationssträckans funktion.
Det är väl just den situationen som jag tycker ofta urartar. Om man genom lätt anpassning kan samarbeta och få till en snygg koreografi så är det ju inga problem. Men om förare i accelerationsfältet (som jag vet slutar efter en bit...) inte gör det som faktiskt krävs, nämligen accelererar, så blir det lätt en "situation", allra helst om man som inträngling struntar i att ge tecken. Och riskerna blir, som vanligt, ännu större med de alltför korta avstånd som ofta är standard; tvingas man bromsa är det ju med livet som insats. För små avstånd är nog roten till allt ont :evil:
Kan inte annat än att hålla med om just det problemet.. Det vi inte är överens om är att lösningen på det skulle vara att använda mittkörfält i den omfattning att vägens kapacitet minskar och höger körfält inte används maximalt.
Men på vägar med två filer åt varje håll fungerar det ju bra. Inte ligger bilar kvar i vänsterfilen i samma utsträckning som de ligger kvar i mittfilen på trefiliga vägar.
Kan inte annat än hålla med Sven, 3 filiga vägar har inte fått ytterligare en högerfil, utan en ny vänsterfil, därför borde det fungera.

Sedan var Polisens aktion ett PR-uppdrag, det hoppas jag att ALLA förstod och att några blev bötfällda beror på att de rejält och uppenbarligen inte hade koll på vad de höll på med och därför fick betala för PR-insatsen, som ändå trots allt är helt korrekt.
Det handlade ju inte om huruvida man låg 12 sekunder för länge i mittenfilen, utan att man notoriskt låg kvar där helt omotiverat när högerfilen var jättetom...

Polisen kommer inte att ha detta som något fokusområde utan ville få folk att fatta vad filerna är till för!
Tyvärr så tror jag inte att budskapet gick fram, trots att det var en viral succé i sociala medier och därför borde ha lästs av mittfilsåkarna när de satt och rattsurfade :mrgreen:

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]