Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tycker allt låter väldigt suspekt, även om säljare och ägare nu motvilligt har gått med att träffas på banken.

Eftersom de vill ha 250k för en privatförsäljning av en begagnad V40, måste bilen vara väldigt ny, eller hur. Vem går och plockar ut en sprillans ny V40 privat, för att strax efter sälja den? Personlig konkurs kommer väl inte från en klar himmel?

Kan det finnas andra anledningar än ekonomiska problem som gör att de vill bli kvitt bilen. Tänker att den kanske kan ha använts vid något brott eller liknande.
Lövet skrev:Så länge man betalar själv till finansbolaget och gör ägarbytet direkt via Transportstyrelsens app är det ingen fara. Men ge för guds skull inte henne några pengar utan finansbolaget. Det går utmärkt att byta ägare på bil även om den är pantsatt. Vänta däremot inte efter betalningen, för då byts regbeviset ut och då måste du vänta in det nya.
Så man kan göra ägarbytet innan man betalar skulden på bilen?
Känns ju mycket märkligt att säljarna beter sig så här, känns ju som dom försökt eller försöker lura dig.Om du köper bilen så se till att du verkligen blir ägare till bilen och att det inte är någon skuld kvar,för är dett skuld kvar får du betala bilen 2 gånger.Jag hade inte velat betala till mågon som inte berättat att det är lån på bilen.
Jag sålde min förra bil med lån kvar.. Det var en avbetalning kvar och jag sålde till en bekant så det gjorde inte så mkt. Men ägarbytet var det inga problem med...
volvofantast skrev:
Lövet skrev:Så länge man betalar själv till finansbolaget och gör ägarbytet direkt via Transportstyrelsens app är det ingen fara. Men ge för guds skull inte henne några pengar utan finansbolaget. Det går utmärkt att byta ägare på bil även om den är pantsatt. Vänta däremot inte efter betalningen, för då byts regbeviset ut och då måste du vänta in det nya.
Så man kan göra ägarbytet innan man betalar skulden på bilen?
Ja det är inga problem. Däremot kan som sagt banken fortfarande ta tillbaka bilen om skulden inte betalas trots att ägarbytet gått igenom.
Många tror att det är en "spärr" för att byta ägare på bil med skuld. Så är det inte. Det är ett sk "äganderättsförbehåll".
Tack för svar alla - Vi kommer mötas på banken och där ska vi göra upp affären.

Kommer ringa till Volvofinans där man får ett BG nummer att betala in på. Han får uppge sitt personnummer så vi vet summan, resterande pengar betalar jag in till deras konto.

Och som någon tipsade (tack förresten), så kommer jag använda appen för att få bilen i min ägo smidigt och bra!

Ska man skriva någon form av köpekontrakt tycker ni?
Inferno skrev:Tack för svar alla - Vi kommer mötas på banken och där ska vi göra upp affären.

Kommer ringa till Volvofinans där man får ett BG nummer att betala in på. Han får uppge sitt personnummer så vi vet summan, resterande pengar betalar jag in till deras konto.

Och som någon tipsade (tack förresten), så kommer jag använda appen för att få bilen i min ägo smidigt och bra!

Ja det är lämpligt att skriva kvitto/kontrakt, allra helst när omständigheterna kring köpet är lite röriga. Själva ägarbytet är inte att likställa med ett köpeavtal om ni i framtiden skulle hamna i en tvist.

På Blocket finns kontraktsmallar att använda eller utgå ifrån: http://www.blocket.se/security/bil_ver1.pdf
Inferno skrev:Tack för svar alla - Vi kommer mötas på banken och där ska vi göra upp affären.

Får man fråga varför är du så väldigt intresserad av JUST DENNA bilen?
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]