Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tillverkningsdatum skall vara fyra siffror. T.ex dom 0128. Det skulle då betyda år 01 vecka 28. Men jag vet inte om det är rätt nummer i detta fallet? Och fjorton år, inte helt omöjligt men knappast troligt.
Men om batteriet visar tydliga ålderstecken så är det väl inget att fundera på? Ett nytt batteri kan hålla i många år. Men det går även genom slarv och vanvård att ha ihjäl ett nytt batteri på nolltid. Och är du så att du vill ha testfakta etc. etc. så finns det ju belastningsmätare. Större bensinstationer har sådana. Och naturligtvis bilelektriker och andra bilverkstäder.
Det här är bara ett bildexempel. Det finns betydligt mer avancerade och påkostade modeller hos t.ex bilelektriker:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... -V-151370/
Nu upptäckte jag att det står 11 04 på minuspolen! Det tolkar jag som vecka 11, 2004. Jag trodde först att de små hålen där var från när jag stuckit multimeterns spets ner i blyet, men det var visst siffror... :)

Nu står batteriet på laddning i alla fall. Får se hur det mår efter det.
Laddningen klar. Startade i går kväll vid halv åtta, och plockade av den under natten. Startade igen i morse och lät den ladda tills laddaren meddelade att det var färdigt. Initialt visade den ~13.4 V direkt efter att laddaren kopplats bort. Efter nattens "vila" visade den 12.65 V. Efter färdigladdningen i dag har den hunnit ner till 12.80 V på nån dryg timme.

Total laddningstid vid max 4 A laddström var ca 11-12 timmar. Då från ungefär 12.10-12.12 V. Batteriet hade 60 Ah kapacitet som nytt.

Jag tycker att laddningstiden verkar tyda på att det är ganska ok kapacitet kvar. Om det hade tappat det mesta hade väl laddningen gått mycket snabbare? Eller tänker jag fel?

Nu ska jag ut och sätta i det. Ska bli intressant att se om bilen orkar hålla laddningen uppe i batteriet några veckor framöver. Annars får jag väl underhållsladda lite då och då.
Aha!?

Nå, nu är det iploppat i bilen igen. Ca 12.7 V hade det sjunkit till nu. Bilen startade lite rappare. Det var inte jättesegt förut, men lite skillnad nu åtminstone.

På tomgång fick jag ca 13.9 V över batteripolerna. Det tolkar jag som att det är rätt ok laddspänning i systemet, för en 20 år gammal bil. Lite underligt att jag inte fick det när batteriet var dåligt laddat, men håller det sig så här nu så hoppas jag att det ska klara att hålla batteriet piggt ett bra tag.

Mitt försök med ett litet batteri för att hålla liv i bilens system måste ha misslyckats. Troligtvis har det blivit ett litet avbrott nån bråkdel av en sekund i processen. När jag startade motorn var tomgången ojämn och motorn rosslade. Men jag varvade lätt ett par gånger och efter 15-20 sekunder gick det plötsligt över till normal tomgång igen.

Nu hoppas jag bara att stereons stöldskyddskod inte var aktiverad. Det är så kryptiskt formulerat i manualen, och koden är säkert slängd av den tidigare ägaren som satte in stereon. Den finns inte med i bilen nu i alla fall. Men jag tolkar det lilla som finns som att kodlåset inte var aktiverat.
12.7 vilospänning är helt ok, likaså 13.9v över polerna med motorn igång.

Det som kan vara är att batteriet tappar spänningen fort. En relativt slitet, fulladdat, batteri brukar hålla sig åtminstonde en vecka stående i bilen. Mitt batteri är allt annat än i bra skick, men det håller sig iaf 1.5v utan problem, brukar dock ladda en gång i veckan om bilen inte använts till mer än småskuttar på byn.

Generatorn skickar ju inga pulser, utan matar ju bara på spänning konstant istortsett. En dedikerad någorlunda modern laddar arbetar med pulser istället, vilket är herrejössesmånga gånga bättre för batteriet, och kan t om väcka liv i "döda" batterier. Möjligt att ditt batteri var på väg att rasa celler och godtog inte konstant ström, och laddaren 'väckte' batteriet igen.

Men du får hålla utkik på spänningen och notera hur fort det sjunker osv. Kanske likabra att slänga in en multimeter i handsfacket, och ta för vana att mäta spänningen typ varje gång du ska ha bilen, iaf till en början :) Overkill kanske, men då har du ju iaf stenkoll på vad som händer :-)-)
Jo, multimetern har jag haft i bilen nästan hela tiden sen episoden med att den inte startade.

Jag rengjorde batteripolerna och kontakterna i bilen. Rätt tjockt med korrosion. Helt rent orkade jag inte göra, men jag skrapade fram en hel del naken metall. Jag gissar att det var det som fick upp spänningen så markant.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS