Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av flummbeck
Har en 740 turbo -86:a som jag tänkte byta bakaxel på. Är det samma som det sitter på 940?? Skulle vara lite större utbud i så fall..
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag vet inte (tror inte) att det skiljer något nämnvärt på fastsättning och sådant mellan 700 och 900 i detta fall, men det skiljer "elektriskt" på modeller före och efter årsmodell -88. Fram t.o.m -88A sitter det 14 kuggar i givaren till hastighetsmätaren, från -88B är det 48 tänder. Det går att byta, men det är lite jobb. Hastighetsmätaren får alltså "spel" och visar helt fel.

Mvh
Lennart
av Eirike93
Kåpan är också annorlunda, så det är inte bara att slänga dit kåpan med givare från 740-bakaxeln.
Användarvisningsbild
av Nexus
Har en 1041 från en 940 på min 740 88b. 48 tänder så den passa rakt av.
av flummbeck
Kan man se fysisk skillnad på axeln utanpå i fall man skulle få tag på en 88:a och inte veta om den är tidig eller sen?? Kanske en dum ide, men skulle man egentligen inte kunna byta mätare till en efter 88 och få den att fungera med en nyare axel???
Användarvisningsbild
av lennarte
Eirike93 skrev:Kåpan är också annorlunda, så det är inte bara att slänga dit kåpan med givare från 740-bakaxeln.
Det är inte kåpan och givaren där som ska bytas utan tandhjulet i bakaxeln. Det ska passa att byta, men det är lte jobb. Kolla med en bakaxelfirma, typ denna,
http://bakaxel.se/index.php/guider
En bit ner står det bl.a så här,
Vill du ha h-mätare / ABS så finns krans att köpa för 400 SEK. Den får man svetsa ihop själv och sedan måste ABS-givaren i Alu-locket flyttas ut ca 1-2 mm, annars tar den i. På ett vanligt h-mätar "lock" kan man flytta ut givaren 1-2 mm men den brukar sitta som berget. Man kan dock enkelt pressa ut den med en hydrualpress. När man knackar kransen rund, kommer det att bli ett litet spel och det svetsar man igen, sen slipar men det lika som dom andra.
Finns trådar om detta om man söker lite, även om att byta slälva H-mätaren också. Lättast är kanske att skaffa en från rätt årsmodel, men, det ska gå.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
flummbeck skrev:Kan man se fysisk skillnad på axeln utanpå i fall man skulle få tag på en 88:a och inte veta om den är tidig eller sen?? Kanske en dum ide, men skulle man egentligen inte kunna byta mätare till en efter 88 och få den att fungera med en nyare axel???
Upp till -88A = plåtlock, från -88B = aluminiumlock

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har du abs, och enheten i bagagen är det dessutom en helt egen axel, som är svår att få tag på. 96 tänder tror jag det är.
av flummbeck
Ska kolla, får väl plocka av locket för att vara riktigt säker på hur många tänder det är. Anledningen att jag ska byta axel är att den är svetsad i diffen (även om besiktningen inte sa något) och bilen är tänkt att användas till vardags.
Får kolla det där med ABS, sitter ingen enhet i motorrummet i alla fall, men det verkar som det sitter givare fram och dom är inkopplade. hmm..

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]