Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jahaja
oldtimersmc skrev:Samma spärr på vanliga V70 så det har inte med ev väghållning att göra. Med borttagen fartspärr så krävs högre klassning på däcken har jag läst ngn stans.
Hur funkar det här på vintern egentligen? Finns det z-däck med dubb? Kör jag i praktiken olagligt när jag inte har det?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det känns inte helt logiskt av Volvo. Mina tre senaste V70 har haft sportchassi och 17 eller 18 tum men det var bara min 2,5FT samt AFV som hade spärren borttagen. På min senaste BiFuel ligger den kvar. Trots sportchassi och 18 tums Ymir....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jahaja skrev:
oldtimersmc skrev:Samma spärr på vanliga V70 så det har inte med ev väghållning att göra. Med borttagen fartspärr så krävs högre klassning på däcken har jag läst ngn stans.
Hur funkar det här på vintern egentligen? Finns det z-däck med dubb? Kör jag i praktiken olagligt när jag inte har det?
Olika regler somnar o vinter.

På sommaren är det tillverkarens ansvar att regga bilen med däck som klarar bilens toppfart.

På vintern är det förarens ansvar att inte köra fortare än däckens klassning så de inte exploderar.
Användarvisningsbild
av mobe
Toppfartsspärr är på 250km/h och är som jag förstått det ett krav på alla bilar sålda i Europa den brukar försvinna när man chippar. Sen om den är lägre på vissa modeller pga ev annan säkerhetsrisk vågar jag inte uttala mig om.

Att det stod att passagerarstol justerbar kan ha att göra med att det ev inte är standard på alla marknader. Ex köper du en Volvo i USA är stolsvärme och bakrutevärme extrautrustning, bara en teori dock.
Användarvisningsbild
av mobe
börne skrev:
mobe skrev:Toppfartsspärr är på 250km/h
Inte på den bilen det diskuteras, där är spärren vid 210Km/h
du läste tydligen inte allt jag skrev?
Användarvisningsbild
av börne
mobe skrev:
börne skrev:
mobe skrev:Toppfartsspärr är på 250km/h
Inte på den bilen det diskuteras, där är spärren vid 210Km/h
du läste tydligen inte allt jag skrev?
Jo... ville bara påpeka att spärren normalt är vid 210km/h på V70II/S80N du behöver inte ha taggarna utåt för det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mobe skrev:Toppfartsspärr är på 250km/h och är som jag förstått det ett krav på alla bilar sålda i Europa
Nej, EU hotade med att införa det som krav. Då införde många tillverkare det frivilligt istället för att EU inte skulle lagstifta om det.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]