Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lindfors
Farsan köpte nyligen en S60 -05 Addition 140 hk som gått cirka 5000 mil.

Saken är den att bilen alltid varvar upp extremt mycket vid start, någon slags automatisk choke?
Först trodde vi det hade att göra med den kalla norrländska vintern men det fortsätter nu trots flera plusgrader.

Dessutom drar bilen väldigt mycket, nästan omöjligt att komma under 1 liter/mil hur man än gör. oftast kring 1,1 blandad körning.

Är detta normalt?
Användarvisningsbild
av elmuppo
lindfors skrev:Farsan köpte nyligen en S60 -05 Addition 140 hk som gått cirka 5000 mil.

Saken är den att bilen alltid varvar upp extremt mycket vid start, någon slags automatisk choke?
Först trodde vi det hade att göra med den kalla norrländska vintern men det fortsätter nu trots flera plusgrader.

Dessutom drar bilen väldigt mycket, nästan omöjligt att komma under 1 liter/mil hur man än gör. oftast kring 1,1 blandad körning.

Är detta normalt?
Bilen ligger på högt varv i början, i ungefär 20 sek. bara för att få upp värmen på Lambdasonden. Helt normalt.

ang förbrukningen, körs bilen i stadstrafik eller har ni handbromsen åtdragen? :)
Användarvisningsbild
av Anders E
Samma sak med min farsas V70 140 -04.

Helt normalt.
Användarvisningsbild
av greeeken
lindfors skrev:Farsan köpte nyligen en S60 -05 Addition 140 hk som gått cirka 5000 mil.

Är detta normalt?
Fel på lambsond kanske?
Vad är varva upp extremt mkt?
Hur många varv?
av lindfors
Bilen körs visserligen i stadstrafik, men även under långkörningar kan det vara svårt att få ner förbrukningen under 1 liter/mil.
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men vad är höga varv vid start?
1500-2000?
av _S0Ni
Min R gör så när den är kall med, lägger sig på 2000 rpm och ligger där inågra sek. och det är en 05a

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]