Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er! Mitt första inlägg här, men knappast det sista. :)
Jag är nybliven ägare till en 854, årsmodell 96. Bensin, 144-hästaren.

Ett par dagar efter att jag skaffat den skulle jag lämna av en pryl hos en kompis och ställde mig utanför på gatan. När jag skulle därifrån igen var det så lite kräm i batteriet att startmotorn inte orkade mer än "pjjjt-pjjjt-pjjjt" lite. Hämtade startkablar hemifrån (jag var nära) och fick starthjälp av en hjälpsam man som bodde där i huset. Bilen startade direkt och jag körde 15-20 minuter för att ladda. Därefter har den startat utan problem. Möjligen är starten lite tveksam, men jag har inget bra att jämföra med. I jobbet kör jag bara moderna bilar (kommunal bilpool) och min förra bil var en lättstartad diesel.

Jag grävde fram min digitala multimeter och mätte spänningen dagen efter (dvs ca 10 timmar efter att jag parkerade) utan att ha startat motorn. Då var batterispänningen ca 11.95 V. När jag startade motorn var spänningen över batteripolerna 12.9 till 13.2 V, beroende på varvtal. Nån topp på 13.3-13.4 såg jag blinka till.

Därefter körde jag till Uddevalla (från Gbg) för att hämta en uppsättning däck. Och hoppades på god laddning under färden. Väl framme fick jag 12.35 V med motorn av. Laddspänning fortfarande som ovan.

Tillbaks i Gbg, efter totalt ca 18 körda mil, visade batteriet fortfarande ca 12.3-12.4 V.
Dagen efter var det ca 12.15 V, och när jag mätt några gånger ("kall") så har det fortsatt varit ca 12.1 V eller strax över.

Både batteriets spänning och laddspänningen är rätt låga, det har jag konstaterat. Batteriet är Volvo-märkt och verkar vara påfyllningsbart. Det får mig att misstänka att det kan vara originalbatteriet, från 1995-1996. Möjligen att det är bytt vid service senare under bilens livstid. Första ägaren servade regelbundet på märkesverkstad, åtminstone första 8-9 åren. Så batteriet får jag nog byta. Bilen är ett lågbudgetprojekt och den ska nästan uteslutande användas sommartid, så jag är inte så betjänt av dyra batterier med goda kallstartsegenskaper. Den ska främst fungera för att ta mig till diverse tävlingar runt om i landet, den varma halvan av året. Under vintern kommer jag troligtvis att ställa av bilen några månader. Då plockar jag ur batteriet och underhållsladdar inomhus, i så fall.

Men oavsett vad för batteri jag skaffar, så antar jag att laddspänningen behöver upp en del. Närmare 14 än 13 V är väl önskvärt. Jag har läst att man bör testa att mäta spänningsfall över t ex den positiva ledaren från antingen alternatorn/regulatorn eller startmotorn (som väl sitter mellan). Om det är mer än en tiondels volt är det läge att se över kontakter och isolering, eller kanske byta hela ledaren.

Men en tanke jag har är att laddspänningen kanske påverkas av batteriet. Ellära är min svagaste "gren" inom fysiken. I övrigt har jag bra koll. Är det möjligen så att ett nytt, fräsch batteri "snor" mindre spänning? Så att laddspänningen jag ser över batteripolerna påverkas av att batteriet är kasst?

Hur mycket spänningsöverskott krävs för att effektivt ladda batteriet under färd? Det verkar ju handla om ungefär en volt överskott just nu, men samtidigt borde batteriet nå upp till 12.65 V vid full laddning, och kanske mer när det laddas. Så köper jag ett nytt, fräscht batteri är det kanske ingen skillnad kvar längre, och det laddas knappt? Eller tänker jag fel?

Ytterligare en fundering är då hur problematiskt det är att plocka ur batteriet för att ladda. Om jag är orolig för att bilen inte orkar ladda tillräckligt bra för att batteriet ska må bra i längden. Jag har en utomhusparkering och det finns ingen tillgång till eluttag intill, så att koppla in laddare direkt är inte möjligt. Om jag skaffar ett nytt batteri skulle jag kunna behålla det gamla för att ha som "stand-in"-batteri parallellkopplat vid bytet, så att bilen aldrig blir strömlös.

Många frågor, enormt mycket text, men jag hoppas ni tagit er igenom det och kan erbjuda några bra svar! Tacksam för allt!
av rid54
Det finns långa trådar här om detta med batterier, och många som har bra koll. Jag försöker ge min bild:

Ett bly-syrabatteri (även om det kallas AGM, eller "Silver-kalcium" eller nåt annat fancy) ska hålla omkring 12,5 V i absolut vila när det är fulladdat. I en bil finns det oftast nån liten pryl (klocka, minneskretsar i ECU etc) som drar lite ström och då kan man väl tänka att 12,3 eller så är helt OK, även efter ett par dygn. Aldrig under 12!

Vid laddning av ett sådant batteri, måste man ha upp spänningen i systemet till c:a 14 V för att vara säker på att batteriet kommer i närheten av full laddning. Gammalt eller nytt, spelar ingen roll. Allt över 12,5 bör ge lite laddning och för att nå full laddning ska man alltså ha systemspänning på runt 14. Har man en dålig regulator, som hållit systemspänningen på 13 V eller därikring under några år, så kan man räkna med att batteriet inte är i gott skick längre; det har tappat kapacitet och kan behöva bytas ut. Emellertid så kommer ett nytt batteri att tappa kapacitet rätt fort, om systemspänningen är för låg, så man kanske måste kolla om det är dags att byta regulatorn också. "Systemspänning" är alltså spänningen i bilens elsystem när den är igång och körs. Blybatterier tål inte att vara helt eller delvis oladdade under nån längre tid, det aktiva materialet i batteriplattorna förstörs. Sommartid kan det funka fint, men sen....

Laddning av batteriet med en bra batteriladdare ger goda resultat och om man gör detta nån gång per månad eller så under sommaren, så bör batteriet må rätt bra, om bilen är i aktiv tjänst.

Kontrollmät spänningen med ett annat instrument innan du börjar med större åtaganden; alla multimetrar är inte lika, kan man säga, och värdena är inte alltid helt rätt (om man inte har ett proffsinstrument).
Multimetern har jag kollat på flera andra saker med stabil, känd spänning, så den litar jag på. I alla fall till såna toleranser det krävs här, dvs knapp tiondels volt.

Alldeles oavsett hur det ligger till med bilen i övrigt, så tänker jag skaffa en batteriladdare i morgon. Det är ändå bra att ha, särskilt till vintern. Jag sätter batteriet jag har på laddning och ser hur det går. Når jag högre spänning på det viset, så är det uppenbart att det laddar otillräckligt i bilen. Kommer jag ändå inte upp i rätt spänning, så skaffar jag ett nytt batteri direkt.

Ska mäta på lite olika ställen i morgon för att se om det är nåt som ser galet ut. Ska passa på att rengöra alla kontaktytor också.

För att slippa problem när jag kopplar bort batteriet ska jag parallellkoppla ett litet batteripack. Bilen verkar inte dra nån tjuvström i alla fall, så ett litet batteripaket bör hålla fint under ett dygn eller så.
Mitt batteri i bilen ligger på 14,1 volt med motorn igång och när jag drar igång förbrukar så som stolsvärme bak och fram helljus med 3st extraljus och allt annat som drar en del ström. Mäter jag då på batteriet så laddar generatorn runt 13,6 volt så det känns ok för mig. Testa att mäta på batteriet och se hur mycket generatorn orkar ladda när du drar på helljus stolsvärme och allt annat som tar en del ström.
Känn på batteriets kabelskor efter att du kört med bilen en stund. Känn där kabeln är fastklämd i skon, speciellt på pluspolen. Det är inte ovanligt att det blir dålig kontakt där, du får spänningsfall och det blir varmt. Min blev så varm att den brändes.
Jo, jag har läst mig till det. Det är därför jag ska mäta på flera olika punkter i morgon. Det vore ju skönt om det är så enkelt som en trasig kabel, och att jag får en halv volt till så enkelt...
I slutet på en influensa, så jag orkade inte pilla med det i dag. Men jag var i alla fall i väg och köpte laddare och "stand-by"-batteri. Mätte snabbt efter att ha kört ungefär en mil. 12.25 V på batteriet med tändningen av. 13.45 V på tomgång, också på batteriet. Nådde inte till alternatorns pluspol för att mäta där. Rör i vägen. Får skaffa nån förlängningspinne för att kunna mäta.
Nu har jag kopplat ett 12 V/4.5 Ah batteri i bilen och lyft ur det stora batteriet. Ska kolla vätskenivåerna i cellerna strax och sen sätta det på laddning.

Jag försökte hitta tillverkningsdatum. Det enda misstänkta som finns är värmeetsat på kanten av ovansidan. Tecknen går lite in i varandra och är dåligt formade, så det är svårläst, men jag tror det står som följer:

FJG489301 0128 979206

"G" kan vara nåt annat. Väldigt svårtydd.

Vad tror ni?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS