- fre 27 feb 2015, 08:55
Jag har tidigare påpekat att detta backupbatteri spelar en marginell roll för larmets funktion (vilket inte alla tycker är så klokt att påstå).
Gör försiktigt rent kretskortet med destvatten och tops. Koppla sedan in sirenen och testa innan du limmar ihop. Helst skall bilen stå över natten för att konstatera att inga falsklarm/fel förekommer. Om larmet klarar denna test kan du följa Wissels guide, ta bort det gamla batteriet, göra rent inne i sirenen och skyddslacka kretskortet. Sannolikt kommer sirenen därefter funka under hela bilens livslängd.
jaka skrev:Hej!Jag tror liksom du att detta är en SMD multilayer kondensator. Det är inte osannolikt att den har med laddkretsen till NiMH batteriet att göra.
Mycket riktigt hade elektrolyt läckt ut från 7,2V NiMH batteriet och kraftigt ärgat bort några kopparledare samt en komponent (tror det är en liten kondensator). Hittade kretskortet på en Engelsk Volvo site. Komponenten som var borterroderad på mitt kretskort är den lilla beiga C19 (står med vita siffror)
Någon som vet värden på den??? Det står 1F på den!
http://www.motor-talk.de/bilder/schaltp ... 65612.html
Jag har tidigare påpekat att detta backupbatteri spelar en marginell roll för larmets funktion (vilket inte alla tycker är så klokt att påstå).
Gör försiktigt rent kretskortet med destvatten och tops. Koppla sedan in sirenen och testa innan du limmar ihop. Helst skall bilen stå över natten för att konstatera att inga falsklarm/fel förekommer. Om larmet klarar denna test kan du följa Wissels guide, ta bort det gamla batteriet, göra rent inne i sirenen och skyddslacka kretskortet. Sannolikt kommer sirenen därefter funka under hela bilens livslängd.
- By Okalettos