Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svda
jaka skrev:Hej!
Mycket riktigt hade elektrolyt läckt ut från 7,2V NiMH batteriet och kraftigt ärgat bort några kopparledare samt en komponent (tror det är en liten kondensator). Hittade kretskortet på en Engelsk Volvo site. Komponenten som var borterroderad på mitt kretskort är den lilla beiga C19 (står med vita siffror)
Någon som vet värden på den??? Det står 1F på den!

http://www.motor-talk.de/bilder/schaltp ... 65612.html
Jag tror liksom du att detta är en SMD multilayer kondensator. Det är inte osannolikt att den har med laddkretsen till NiMH batteriet att göra.
Jag har tidigare påpekat att detta backupbatteri spelar en marginell roll för larmets funktion (vilket inte alla tycker är så klokt att påstå).
Gör försiktigt rent kretskortet med destvatten och tops. Koppla sedan in sirenen och testa innan du limmar ihop. Helst skall bilen stå över natten för att konstatera att inga falsklarm/fel förekommer. Om larmet klarar denna test kan du följa Wissels guide, ta bort det gamla batteriet, göra rent inne i sirenen och skyddslacka kretskortet. Sannolikt kommer sirenen därefter funka under hela bilens livslängd.
av svda
greeeken skrev:
Kan ju vara jag som är trögfattad i detta fall.
Men när TS skriver larmet slår på då o då så kan det ju vara nån störning som gör att larmet går på. nån antenn i närheten osv sov. mkt vanligt fel. hänger du med nu vad jag menar?
[/quote][/quote]

Nej, jag hänger inte med, läs TS inlägg innan ditt.
av jaka
Hej!
Batteriet har läckt ordentligt och korroderat kretskortet så mycket att komponenten C19 är försvunnen och några kopparfolieledare borta
Men envis som man är går sånt att fixa med små sladdar och ett 7,2V, 850mAh NiMH batteri har jag liggande.
Frågan är bara vilket värde C19 har...för det är väl en kondensator.
Var inne på ELFA i Solna idag och fråga killarna där vad de trodde men ingen kunde direkt säga vilket värde komponenten skulle ha. Helt säkra dock var de att 1F inte kunde stämma för då skulle kondensatorn vara meterstor. Fick rådet att löda bort en av de andra komponenterna som också beteckningen 1F och mäta med kapacitansmeter...men en sån har jag inte och har inte heller lust att lägga ut pengar på (500-700:-).
Så frågan kvarstår: Vilket värde har C19??
av svda
Köp en beggad siren som funkar. Såga upp och ta bort batteriet så har du en siren som håller bilen ut.
av jaka
Hej!
Tackar!
En annan sak! När jag testar enbart sirenen genom att koppla på 7,2V så hörs ingenting. Plockar då isär plasthöljet och ser att sirenen enbart består av en tunn mässingsplatta med de två sladdarna fastlödda... ?????
av jaka
Hej!
Vad får själva sirenen att tjuta? Den tjuter inte med 7,2V pålagd (har prövat med flera sirener)! Är det växelspänning från kretskortet som får sirenen att tjuta?? Låter konstigt om det är så...
av jaka
Hej!
Då har jag testat med tre olika sirener och alla fungerar...men problemet nu är att det fungerar inte som vi tänkt oss.

Öppnar man dörren (med larmet påslaget ) så tjuter det ibland. Tar man bort sirenen så börjar det tjuta direkt (7,2V batteriet driver alltså sirenen, bra! Då funkar den delen) .
Problemet är alltså att larmet inte tjuter varje gång dörren öppnas med larmet på.

Hej, Vad är detta för grunka mitt uppe […]

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]