Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Gick in på "Min Volvo" och under "Bilfakta/Extrautrustning" såg jag att det stod; "Borttag av toppfartsspärr". Om det finns en spärr, varför kan man då få bort den som extrautrustning? :shock:
Såg också att det stod; "Pass.stol fram-justerbar", är inte det standard?
av oldtimersmc
Har att göra med krav på klassning av däck (fartspärren).
Användarvisningsbild
av Sceptic
oldtimersmc skrev:Har att göra med krav på klassning av däck (fartspärren).
Tack, har det alltså att göra med att det sitter 245/40-18 på bilen? Hade spärren suttit kvar om däcken varit "vanliga" 16 tum?
Användarvisningsbild
av Jahaja
Jag har också Borttag av toppfartsspärr. Men vad innebär det då? Hur fort går den? :D

Ang. däck så är det väl 235/35Z-19 på sommaren men nu på vintern är det 16" ballonger.
av mattish
Nej stolen på passagerarsidan är ju justerbar och det var inte standardutrustning på alla årsmodeller.
av AndS
Vad är definitionen på en justerbar passagerarstol?

Man kunde vid beställning av bilen välja att ta bort fartspärren, åtminstone på vår -08.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:Har att göra med krav på klassning av däck (fartspärren).
Inte bara. I reg-beviset för min bil är den reggad med V-däck = 240 km/h ändå är den spärrade till 210. Enligt volvo beror det inte på däcken utan på att XC-modellerna är för höga för att ha väghållning för mer än 210 km/h oavsett däck, så även en T6 XC modeller är spärrade vid 210 även om den har Z däck för 270 Km/h.
av oldtimersmc
Samma spärr på vanliga V70 så det har inte med ev väghållning att göra. Med borttagen fartspärr så krävs högre klassning på däcken har jag läst ngn stans.

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]