Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nonplus
Är tacksam för svar )
Jag kör ungefär 8 mil per dag.
Oljan byttes i mitten av november,( då hällde jag givetvis i rätt mängd olja & bytte filtret också)
Det stinker alltså väldigt mycket bensinlukt från oljestickan.
Såg ut som att vara snäppet under Max strecket på stickan nu.
Bilen går bra annars (ända 850 jag har kört,men ägt den i ett år nu,stod dock stilla hela sommaren) drar ca: 0.85-0.95 liter /mil
av MickeM
Hej.

Nej, med den pendlingen och förbrukningen har du knappast onormalt med bensin i oljan.
Du har en packning/packbox som är paj.

Jag pendlar också 8mil/dag med min S70 och den drar ca 0,87.

Bränslesnåla är dom inte, men billiga i inköp/reparation.

Micke.
Användarvisningsbild
av taxi
Ingen som har hunnit påpeka att "dra åt skruvarna till ventilkåpan" kanske blir det sista denna bil får vara med om?

Packningen i oljelocket kan bli dysfunktionell och läcka, oljan hamnar då vid tändstiften. Den byts enkelt och är billig.
Om bilen inte skjuter upp oljestickan, eller ger ifrån sig en rejäl rökplym med oljestickan uppe (varva lite med varmkörd motor) så är det nog inget akut med vevhusventilationen.

Som andra redan sagt: Nån liten kamaxelpackning behöver med största sannolikhet bytas.
Användarvisningsbild
av taxi
Så när TS skriver att han ska "ut och dra åt skruvarna till ventilkåpan lite", vad tror du han ska göra då? :shock:
Användarvisningsbild
av taxi
Hoppas att TS läst detta, för visst är det farligt att göra så? På kompisens V40 -00 så var det 17 Nm på de skruvarna (om jag minns rätt), och det är ju inte så mycket.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har faktiskt ingen koll på vad för nm det ska dras med, men inte är det mycket inte. Och drar man då åt i hopp om att täta nå oljeläckage så brukar man ju dra rätt rejält, vilket inte är speciellt lyckat.
Finns mycket skit som kan gå fel, kammarna kan börja gå för trögt, bultar går av, packningslimmet spricker(och då har man verkligen ett läckage sen) osv...
av *pettson*
För mej får man dra åt vad man vill. Finner man det som ett bra tilltag så gör man det.
Vi kan väl konstatera att det nya modet sen en tid tillbaka är att kunna *allt* utan att ens ha tittat på produkten.
För har man tittat på motorn. Ens försökt att skaffa sej den sämsta handbok tillverkad till motorn ifråga, ja då vet man ju hur konstruktionen ser ut och vad som går att göra.
Jag unnar alla att skruva, men tyvärr är dom flesta på väg att sabba något i tron om att allt är så otroligt enkelt. Det är ju *bara att *..
Sen vet jag inte riktigt varför man ger sej på att göra vissa jobb när man inte har någon som helst kunskap om det? Dom flesta skulle inte köpa hem 10.000kr husfärg att måla huset med innan dom vet allt om huset, färgen och hittat några bra referenser. Likväl kan dom flesta tänka sej att köpa en kamrem och byta utan att ha verktyg och plats och helt utan kunskap. Det är ju *bara att*.. Och misslyckas man har man skador för 10.000kr..

Insatsen för att veta lite mer är runt 200spänn i engångskostnad..
Samma med kodläsare, finemang att man sparade pengar på urläsning när man köpt nåt. Sen då? Kodlistan du inte kan tyda.. felsökningen du inte kunde något om.
Med verktygen du inte hade och erfarenheten att skilja nonsens från fakta.
Är det dyrt att lämna in för felsökning då? Förmodligen inte..

Menar: börja gärna med att skruva bil, men gör som haynesgraderingen, börja med enkla saker, förstå och åtgärda och jobba framåt mot svårare så att allt får ett sammanhang.
Det är så mekaniker lärs upp också.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS