NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som vet hur man vet när det behövs fylla på gas i AC-systemet i en V50 -05?

AC-pumpen slår just nu till var 20:e sekund och jobbar i ca 10s, sedan slår den till efter 20s igen.
Lågt tryck i systemet eller kan det vara något annat, för den skall väl ej jobba så mycket?
Kan vara magnetkopplingen som lär schimsas. Sök på förumet så hittar du mer info.
Tack, det var ett nytt begrepp för mig och nu har man lärt sig nåt nytt även idag!
Ser man utifrån om det är detta problem? Pumpen ser ut och låter bra i övrigt, bara att den slår till och från ofta, hade ac dragit igång under dessa 10s om magnetventilen kluddar?
Ja, först drar den och sen tappar den greppet efter en stund när magneten inte orkar hålla pga för stort spel och sedan försöker den igen osv.
Det kan vara gasbrist, ennlast är att kolla trycket hos någon som har utrustning. De kan säkert fixa kompressormagneten annars om det är den som strular.
Tycker inte 10 sekunder var 20:e sekund är särskilt ovanligt, snarare ganska normalt på com tre bilar jag haft som haft magnetkoppling.

Det är ju inte heller särskilt varmt ute så det behövs inte mycket för att det ska bli tillräckligt kallt på förångaren. Det finns ju en givare som stänger av kompressorn i något skede så det inte ska bli isbildning.
Hade exakt samma fel på min bil (V50 2.4i), blev värre ju varmare det blev ute. Efter att ACn blev "shimsad" fungerar den perfekt. Fick ge 1400 ungefär och då fyllde de ACn på en gång också.

Om du lägger dig på motorvägen med farthållare så brukar man kunna känna att bilen "rycker" lite lätt när ACn slår på och av, då kan man avgöra om det är "shimsning".
Tack för tipsen, har köpt en autocom avläsare från aliexpress och kopplat upp bilen mot systemet och ser att kompressorn jobbar upp trycket till c:a 1200kpa, så fort kompressorn lägger av sjunker trycker snabbt ner till c:a 650kpa och där drar pumpen igång igen. Sedan håller den på så konstant, arbetar i 8-10s och bygger upp trycket, sedan tar det c:a 10s innan trycket är nere på 650.

kan man dra några slutsatser av detta? magnetkopplingen borde väl fungera om den bygger upp trycket?
Men den bygger upp trycket snabbt för att sedan tappa den lika snabbt.
ac.jpg
Avläsning från Autocom
ac.jpg (40.73 KiB) Visad 461 gånger
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]