Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mullemeckare
Nu har jag bytt ut Hardyskivan två gånger. Den senaste höll två månader (250mil) och var helt söndertrasad.
Det hela började med ökande stamljud och vibrationer vid belastning och låga varvtal. Till sist kunde jag inte åka uppför en backe utan att det började skramla och dunka. Det visade det då att Hardyskivan var söndersprucken. Jag bytte ut den och trodde att allt var frid och fröjd, men vibrationerna försvann inte helt och efter ett tag började det hela igen. Knutkorsen och stödlagret känns ok. Upphängningen av växellådan ok. Kan det vara motorupphängningen? Hur testar man den? Någon som har erfarenhet av liknande problem?
Hjälp 745 -91 /Johan
Ursäkta den långa svarstiden!
Kan man sätta skivan ut fel håll? Det finns en "pil" instansade i gummit vid varje bulthål (6st). Det pekar omväxlande i var sin riktning.
Har monterat bultarna med gängan i pilarnas riktning. Alltså varannan bult är riktat framåt och övriga bakåt.
Har för mig att "plattan" ser ut som på bilden ni bifogat. Ska försöka lägga upp en bild på min Hardy.
/Johan
Bilagor
2015-01-02 16.18.43.jpg
2015-01-02 16.18.43.jpg (988.01 KiB) Visad 745 gånger
Här har dock mecken monterat ALLA bultarna åt samma håll. (Vilket jag tyckte var konstigt, men han verkade veta vad han gjorde.) Så är inte fallet med den tredje skivan (som jag monterade i ösregnet) som fortfarande jobbar. Har inte kommit åt (vågat) se hur den ser ut just nu. Men jag fruktar att den går samma öde till mötes som de två första....
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag vet att kompisen jävlades i det oändliga med hardyskivor som tog slut på ett par hundra mil oavsett hur vi monterade dom så det slutade med att han snodde en 740 GLT kardan av mig som brukar ha ett knutkors där istället
Användarvisningsbild
av lennarte
Bytade Hardyskivor några gånger under min "aktiva tid". Det var främst stora mercor och BMW som hade det på den tiden. Vad jag kommer ihåg som var viktigt var att smörja tappen, vända gummit åt rätt håll och montera bultarna åt rätt håll. Vilket inte är att dom monteras åt samma håll. Det var alltid med en monteringsanvisning på den tiden, är det inte det numera?

Mvh
Lennart
av rid54
Nu kan jag inte denna bilmodellen, så jag kanske inte ska lägga mig i, men en hardyskiva är ju känslig för arbetsvinkeln på ett annat sätt än en kardanknut. På bilden, som är upplagd, ser det ut som det är en rätt drastisk arbetsvinkel; är den normal? Sitter grejerna som är inblandade helt fast, eller finns justermån av något slag för att minska vinkeln i hardyskivan?

Tillägg: Hur är det med splines i kardanaxeln, har den sådana? Löper den skarven mjukt o fint? Annars blir det axialbelastning på hardyskivan och det gillar den inte.
Det där sista om axelbelastningen i längdled var något jag inte kollat. Ja kardanen är delad, och jag har inte känt om den går att skjuta fram och åter med lätthet. Om så inte är fallet borde jag kanske dra itu axeln och smörja splines;en så det löper lättare. Det sitter också ett stödlager mitt på axeln. Att fetta in styrpinnen "tappen" är någon jag inte visste man ska göra. Förstår inte vad "tappen" har för funktion, men den är säkert där av någon anledning. Ett knutkors som tydligen nyare modeller har vore en räddning.
Tack för alla era goda råd.
Om jag kommer fram till någon lösning ska jag skriva om det i den här tråden.
Mvh/Johan - Ingarö

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]