Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Japp, nu är gamla bilen inlämnad. En Bi-fuel Summum matad med massa godis. 517.000 när den beställdes ny. Hela bilen beställdes med en sportig framtoning: Sportchassi, smidda 18 tums YMIR-fälgar, Spoiler, rattpaddlar, Sportstolar och massa annat.

Nu blir det en total kontrast: En 2015 XC70 D5 AWD med hyfsad utrustning. Helt annorlunda bil på alla möjliga sätt.

Anledningen är att jag kommer att starta en ny tjänst i Polen där alla tjänstebilar är av denna spec.

Motorvägarna är generellt sätt riktigt bra i Polen men i Warsawa där jag kommer att bo är det i många fall sämre vägar än i tex Göteborg så jag kommer uppskatta markfrigången/längre fjädringsväg och mjukare fjädring. Trafiken i Warsawa är också mycket värre än i Sveriges större städer så valet är inte alls fel. Bottenvrid i stället för toppeffekt.

Nu håller jag på att acklimatisera mig med en lånebil 2015 V70 D4 AWD och kan redan konstatera att Geartronicen fungerar ljusår bättre med denna diesel än med bensinaren. Noterar också att standardfjädringen är betydligt fastare än 2008 då V70:n lanserades. Då var den som ett gungande skepp. Finns dock mycket att vänja sig in i känner jag redan nu då mina 3 senaste bilar varit turbo-bensinare. Familjen kommer nog uppskatta komforten mest av allt. Även jag förmodligen i trafiken och dåliga vägskicket i Warsava. Då det kommer bli en del resor i bil till Sverige under semestrar etc tror jag också att XC70:n är suverän som motorvägsätare.

Då vi har en sportig sommarbil så får jag tillfredsställa känslan av registret i en bensinare och sportiga egenskaper där i stället :)
Blir det för spec på den nya kärran?
Den blir helt klart lägre specad (tillvalsmässigt) än den jag har idag men kan gissa att det är någon form av Businesspaket alt Summum men i övrigt är det inte mycket extra. Tror inte det är Premium Sound etc. Den har inte heller spoiler bak eller tonade rutor vad jag vet / kunde se.

Anledningen att jag inte vet exakt är att den redan är producerad och troligtvis enligt samma spec som övriga kollegors. Min Chef har kört med den sedan semestern då den var ny i väntan på sin nya bil. Specen hade något med skattereglerna i Polen etc att göra. Den skall tex ha galler bak etc.

Kanske kan någon se på detaljerna vilken grundspec det är?

Klicka på bilden för att se större version (dålg bildkvalitet dock).

Bild
Racetwin2 skrev:Den blir helt klart lägre specad (tillvalsmässigt) än den jag har idag

Klicka på bilden för att se större version (dålg bildkvalitet dock).

Bild
Hur ska Skall du klara dig :wink: du har ju haft en fin spec på din förra bil men den saknade awd. Du kommer klara dig :D Ser ut att vara summum. Galler är väl standard i xc70 dessutom? Kan ha fel
V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]