Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Pris 2013 på Volvoverkstad inkl. moms:
Arbete 1350:-
Material/bussningar 931:-/styck
Med lite rabatt hamnade jag totalt på 2755:-
Fyrhjulsinställning efter lite diskussion hamnade på 750:-
berrabus skrev:
Tim skrev:5000? Kostar 3800kr på Volvo verkstad för byte på båda sidorna!
Volvo i vilken stad då?
Om det är de bakre bussningarna du menar kostade det 5000:- på Volvo i Gbg utan framvagnsinst.

Jag fick dem bytta för 4000:- inkl frmavagnsinst på annan verkstad men det var det billigaste jag hittade.

Tveksamt om man löser ett byte själv utan specialverktyg och flertalet verkstäder (inkl Mekonomen) som jag kollade med tackade nej eftersom de inte hade verktyget.
Nej vi pratar om främre länkarm/bärarms bussningar i bakvagnen.
Rådlös skrev:Eftersom Volvo V60 och V70 nämndes i filmtexten så kan man ju anta att det är det verktyget eller ett snarlikt. Möjligen kan det vara olika adaptrar eller "passringar" till olika bilar, men det återstår att reda ut.
Biltema har ju ett antal verktygssatser. Visserligen lågbudget i jämförelse med verkstädernas utrustningar, men säkert tillräckligt för hobbybruk. Dock inte lågbudget i det fallet. :shock:

Exempel: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tId=191416

Ser inte ut att funka med den utrustningen om du inte skall drilla ett hål i centrum av bussningen, och det ör ju inte att rekommendera...
Då är det bättre att använda gamla klassiska "hugg och slag" metoden dvs en bättre handlägga och lämpligt don.
Eller såg huggmejsel vid avlägsnandet och en finkänslig bättre hammare + don alt hylsa vid montage.

Eller om man så vill dra fram lädret.
Tim skrev:
berrabus skrev:
Tim skrev:5000? Kostar 3800kr på Volvo verkstad för byte på båda sidorna!
Volvo i vilken stad då?
Om det är de bakre bussningarna du menar kostade det 5000:- på Volvo i Gbg utan framvagnsinst.

Jag fick dem bytta för 4000:- inkl frmavagnsinst på annan verkstad men det var det billigaste jag hittade.

Tveksamt om man löser ett byte själv utan specialverktyg och flertalet verkstäder (inkl Mekonomen) som jag kollade med tackade nej eftersom de inte hade verktyget.
Nej vi pratar om främre länkarm/bärarms bussningar i bakvagnen.
Ni menar nog samma bussning, men att det är en fyrhjulsinställning som görs inte inte enbart framvagnsinställning.
Undrar vad de tar för verktyget på filmen...
Hittade ett liknande för ca 2200 kan vara av intresse när man har 2 v70
Väcker lite döingtråd här.
Har ägnad en GOD stund åt att hitta servicesatsen/tätningarna till piratbussningar (är med om man köper original)
Den utgick förra hösten från volvos sortiment, och behövde byta på en bil nu.
Tydligen finns det en ersättare, som tillverkas av TEDGUM, ett märke som säljs lite här o var, autodoc bland annat. Artikelnumret för tätningar till 1 länkarm är 00749909.
Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]