Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
VolvoB20 skrev:
Robbi skrev:IDet märktes däremot på landsväg där avsaknaden av 8:ans växel blev påtaglig med höga motorvarv på sådär 2500 varv där min ligger på 1750.
Det borde ju vara tvärt om, 5:an med 440 Nm borde ju ligga på 1750 och VEA 4:an med 400 Nm borde ju ligga på 2500 rpm.

Nu är det ju det omvända. Klart VEA drar mindre, men det beror ju inte så mycket på motorn.
Vilken hastighet hamnar på med de varvtalen, är det 120km/h?
Användarvisningsbild
av apersson850
Men enbart lägre första växel skulle innebära en annan växellåda. Så har Volvo gjort tidigare, men då har det gällt manuella lådor (Volvo 850 fanns med M56L resp. M56H, beroende på motoralternativ). Att göra en variant på en automatlåda, bara för dragviktens skull, hade blivit för dyrt, skulle jag tro.
av Novis01
MrMupp skrev:Jeesus! Trodde inte takboxar höll för mer än 130. Wrong I was.
VolvoB20 skrev:Tycker det är obehagligt när bilarna framför ligger i +200 med stora takboxar som fladdrar lite hit o dit. Känns som man snart får en i rutan.
Det är enorm skillnad på plastbox och glasfiberbox, min fladdrar inte alls i 200
Användarvisningsbild
av EjS
Novis01 skrev:
MrMupp skrev:Jeesus! Trodde inte takboxar höll för mer än 130. Wrong I was.
VolvoB20 skrev:Tycker det är obehagligt när bilarna framför ligger i +200 med stora takboxar som fladdrar lite hit o dit. Känns som man snart får en i rutan.
Det är enorm skillnad på plastbox och glasfiberbox, min fladdrar inte alls i 200
Min är inte glasfiber utan något plast eller carbonfiber. Brorsan har samma som säljs med BMW label. Den tåler tydligen 240 kmh.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har en V70 D4 AWD MY15 om lånebil i väntan på nästa tjänstebil.

Ligger på 0,81 l/mil

Som jämförelse låg min 2,5FT manuell på 0,92 och min 2,0 Bifuel Automat på 1,07 vid exakt samma typ av körning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Men enbart lägre första växel skulle innebära en annan växellåda. Så har Volvo gjort tidigare, men då har det gällt manuella lådor (Volvo 850 fanns med M56L resp. M56H, beroende på motoralternativ). Att göra en variant på en automatlåda, bara för dragviktens skull, hade blivit för dyrt, skulle jag tro.
Det var ju det jag skrev, Det var ju för dyrt för Volvo som är en liten tillverkare att prioritera både hög startvikt med låg etta och låg förbrukning med hög 6:a på samma gång så man fick välja bort det ena.
Användarvisningsbild
av EjS
patnil68 skrev:
EjS skrev:
Novis01 skrev: Det är enorm skillnad på plastbox och glasfiberbox, min fladdrar inte alls i 200
Min är inte glasfiber utan något plast eller carbonfiber. Brorsan har samma som säljs med BMW label. Den tåler tydligen 240 kmh.

Tycker det är tragiskt att det är vissa som "skryter" hur snabbt de kan köra med sin bil och dyra takbox och att de inte fladdrar...som gammal ambulanssjukvårdare VET jag hur det ser ut på olycksplats med flera fordon inblandade och när en takbox med gott om innehåll slitits loss från sina infästningar och våldsamt slungats framåt in i andra fordon...ser inte roligt ut.
Spelar ingen roll även om boxen skulle vara i rostfritt för "stabiliteten", det är infästningar som inte håller vid kollision !
Om man nu kör så snabbt gäller det väl att ha bästa utrustningen så det inte slutar så du beskriver.
Användarvisningsbild
av EjS
Robbi skrev:Eller inte köra så snabbt med takbox?
Där finns ett ordspråk (saying) på danska. Aldrig aldrig aldrig gå ner på utrustning. Har präcis köpt en liten traktor till trädgården även om den knappt får plats på tomten. Men snöröjning, kalkspridning osv. blir lättare 8-)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]